Snapchat: moet mijn merk mee?

Er is werkelijk niemand die nog nooit van Snapchat heeft gehoord. De app wordt vaak voorgesteld als een medium waarlangs jongeren naaktfoto’s naar elkaar sturen, die dan na een tijdje weer verdwijnen. Daarnaast delen tieners er ook regenbogen en honden. Het lijkt dus logisch dat een KMO Snapchat aan zich voorbij laat gaan, er is immers geen directe conversie. Maar is dat wel terecht?

Snapchat in cijfers

Als we Snapchat zelf mogen geloven, spenderen dagelijks zo’n 100 miljoen mensen een half uur op de applicatie. Hoewel 50% van die gebruikers ouder is dan 25 jaar, staat Snapchat toch bekend als hét jongerenmedium bij uitstek. Sterker zelfs: in amper 5 jaar tijd raakte de app zo ingeburgerd dat Snapchatten het werkwoordenlijstje van Facebooken, Instagrammen en Twitteren mocht vervoegen.

De Snapchat-checklist voor jouw onderneming

We gaan je hier niet uitleggen hoe het netwerk nu eigenlijk werkt. Daar bestaan genoeg tutorials voor, of dat legt je nichtje je graag uit. We helpen je hier wel met de vraag of je merk aanwezig moet zijn op het sociaal netwerk.

1. Eén van jouw doelgroepen zijn tieners en jongvolwassenen
Denk verder dan je primaire doelgroep. Tieners en jongvolwassenen kunnen ook een secundaire of tertiaire doelgroep zijn. General Electric (GE) verkoopt geen installaties via Snapchat, ze delen er wel filmpjes over fysica en chemie. De jongeren die vandaag naar deze filmpjes kijken, zijn binnen enkele jaren op zoek naar de perfecte werkgever. GE gebruikt het dus voornamelijk voor employer branding en positionering.

Snapchat GE

2. Je hebt sowieso iets dat leuk en boeiend genoeg is om te delen
Over één ding mogen we het eens zijn: iedere onderneming heeft boeiende content, ook die van jou. Denk wel goed na over welke content je deelt op Snapchat. Je snaps worden niet afgestraft door een dalend bereik, wel door draaiende ogen van je doelgroep. Zoek goeie content en speel die content ten volle uit. Stuur snaps uit tijdens een campagne, een event, een gebeurtenis achter de schermen, … Een sneak preview van een ontwerp kàn opwinding creëren, of net niet. De CEO een dagje volgen kan legendarisch saai zijn, of een snap worden waarover gepraat wordt. Het is wat je brengt, en hoe je het brengt.
LACMA SnapchatEen museum saai? Het account van Lacma is hyperpopulair.

3. Je hebt iemand die je volledig vertrouwt met het medium
Niet iedereen op de marketing- of communicatiedienst zal bekwaam zijn om Snapchat in zijn takenpakket op te nemen. Integendeel, misschien is het een medewerker wiens naam je vandaag nog niet eens kent. Misschien is het de spontane jongedame van de receptie. In ieder geval geldt het volgende: stuur niet zomaar iemand op een workshop ‘leren werken met Snapchat’ en ga er vanuit dat de kous daarmee af is. Zoek iemand die Snapchat proeft en ademt.

Voor Jingle Smells vroegen we @kzenmatthias om vanuit zijn persoonlijk profiel te vertellen over het event.

Vertrouw die persoon bovendien volledig. Er is geen tijd voor goedkeuringen, Snapchat moet wat ‘art brut’ zijn. Wat vuil. Wat bewogen en wat onderbelicht. Bespreek wat echt echt te ver zou kunnen gaan, maar laat voor de rest vrijheid voor ongepolijste posts.

Bicky Snapchat

4. Je wil werken aan je naamsbekendheid
Je zal merken dat het niet gemakkelijk is om volgers te rekruteren op Snapchat. Als je een commerciële account gebruikt, waarvan jongeren niet van nature brand lovers zijn, moet je heel wat geduld hebben. Hoop niet op spectaculaire salescijfers, want verkopen op Snapchat is niet de bedoeling. Je werkt er vooral aan je imago en naamsbekendheid.

Wil je starten met Snapchat maar je weet niet hoe?

Contacteer onze marketeers

1 reactie

  1. Jef Cumps
    23 december 2016 / 09:30

    Waauw, Marie-Anne, mooie blog die S3 heel goed samenvat! Ik ben benieuwd naar jullie verdere experimenten ermee.

    Mensen die S3 nog wat verder willen leren kennen, zijn altijd welkom op onze gratis avondsessie binnenkort http://il-n.be/1P

Maak deel uit van het gesprek:

*