5 Marketinglessen die we kunnen leren van Pokémon GO

Het is je waarschijnlijk al opgevallen: Pokémons zijn weer overal. Mensen trekken in grote getale de straat op, op zoek naar Pikachu’s, Mewtwo’s en Eevees. Pokémon GO veroverde het nieuws en passeerde honderden keren op Facebook. We kunnen dus gerust spreken over de Beatlemania anno 2016. Wij verdiepten ons (met veel plezier) in de hype van het moment, en ontdekten wat hedendaagse marketeers kunnen leren van het spel.

1. Durf uit je comfortzone te komen

Pokémon GO is het klassieke marketingverhaal van content en context. Wat we vandaag met onze smartphone doen, deden we jaren geleden met onze Game Boy, maar dan zonder Augmented Reality. Er is bijna niets veranderd aan het originele Pokémon-format. Nintendo en Niantic zijn gewoon uit hun comfortzone gekomen. Ze lieten de bestaande oplossingen achter zich, hebben hun huidige content in een nieuw jasje gestoken, en de rest is geschiedenis.Pokemon Go

2. Bouw constant aan een sterk merk

Ken je Ingress? Deze app stuurt jou en je smartphone de wijde wereld in. Je gaat op zoek naar opvallende dingen in de buurt, die je ontdekt met behulp van je camera. Klinkt bekend? Inderdaad, het idee achter Pokémon GO werd drie jaar geleden al gelanceerd door Niantic. Jammer genoeg is Ingress nooit echt van de grond gekomen. Dit komt grotendeels doordat Ingress niet kon terugvallen op een sterke branding. Een merk als Pokémon heeft zich de afgelopen 20 jaar constant ontwikkeld, en daar plukken ze vandaag de vruchten van. Want het spel zelf is leuk, maar zonder een degelijk merk werd dit hoogstwaarschijnlijk onthaald als een tweede Ingress.

3. Raak een gevoelige snaar

“Eindelijk kan ik zelf op Pokémons jagen” reageert menig Pokémonfan op de release van dit opvallende spel. Nostalgie speelt een bijzonder belangrijke rol in de ganse marketing achter Pokémon GO. Twintigers kijken nostalgisch terug naar de tijd dat ze grote gele cartridges in hun Game Boy Color staken, of herbeleven de periode dat ze op de speelplaats Pokémonkaarten wisselden. Pokémon GO is voor hen niet alleen een kans om zelf in de voetsporen van Ash te treden, maar ook om terug te denken aan vroeger.

Pokemon GB Color

4. “Nieuwe” technieken raken snel ingeburgerd

Een dikke maand geleden hadden weinig mensen gehoord van Augmented Reality, nu is het niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Je kan dus gerust een nieuwe technologie gebruiken, op voorwaarde dat die echt een meerwaarde biedt voor je doelgroep. Als je dus een heel sterk idee hebt, laat je dan niet kisten door onbekende technologieën.

pokemon1_0

5. Wacht niet te lang met een eerste versie

Valt het jou ook op dat de servers van Pokémon GO nog niet op kruissnelheid zijn? De versie die jij op je smartphone hebt staan, is eigenlijk nog maar een basisversie van het uiteindelijke product. De makers van Pokémon GO wilden hun product eerst lanceren en testen, alvorens ze het volledige verdienmodel en meer functionaliteiten uitwerkten. Wanneer je een idee hebt, creëer dan eerst een primaire versie, en haal er daarna de kinderziektes uit. Als je wacht tot je gouden ei volledig uitgebroed is, kan je in heel wat gevallen nog lang wachten.

Pokemon-Go-Server-Issues

Ga meteen aan de slag!

Kom gratis brainstormen

Maak deel uit van het gesprek:

*