Pinterest: van prikbord naar social media magnaat

Pinterest ging eerder dit jaar naar de beurs. Smart move! Want er gingen nog geen twee weken voorbij en de aandelen stegen al met 25%. Goed gezien van Ben Silbermann, Founder & CEO van Pinterest. Wat begon als een onschuldig digitaal prikbordje, groeit meer en meer uit naar een volwaardig sociaal medium. Adverteren op Pinterest is lang zo gek niet! 

Pinterest in cijfers

Pinterest hoeft geen introductie meer. Een digitaal prikbord waar je al je Pins (=ideeën) verzamelt per bord en waar je anderen kan volgen zodat je ook ziet wat zij interessant vinden. Leuk, onschuldig en inspirerend. Meer hoeft het soms niet te zijn. De populariteit van dit medium neemt alsmaar toe. In 2018 telde Pinterest 250 miljoen gebruikers. In maart 2019 steeg dit aantal naar 291 miljoen gebruikers

Sinds 2019 bestaat 79% van alle Pinterest gebruikers uit vrouwen. En vrouwen maken nog steeds de meeste beslissingen wanneer het aankomt op aankopen voor het huishouden. Pinterest is daarbij een belangrijk onderdeel van hun aankoopbeslissing. Maar liefst 83% van de vrouwen op Pinterest gebruikt het platform om bepaalde levensmomenten te plannen (trouwen, huis bouwen, kinderen, …). Om dan nog maar over de Millennials te zwijgen. De helft van de Millennials gebruikt Pinterest maandelijks, waarvan 74% aangeeft dat ze overgaan tot kopen van zaken die ze hebben gepind of mee in interactie zijn geweest.

Pinterest user growth

Boost jouw business met Pinterest Ads

In het algemeen zoeken meer dan de helft van de Pinners een bepaald product. Met dat in het achterhoofd is Pinterest dubbel zo interessant om verkoop te stimuleren dan eender welk andere digitale campagne. 78% van de Pinners geeft ook aan dat ze content van echte merken nuttig vinden. Zij zijn namelijk oprecht op zoek naar jouw content. Dat zijn dan de zogeheten Promoted Pins. Met Pinterest Advertenties kan je je bereik nóg groter maken. Aan de hand van keywords en de juiste targeting kan je de visibiliteit van je merk enorm verhogen en conversie opdrijven.

Anyways, genoeg data om aan te tonen dat Pinterest niet meer het onschuldige prikbordje is dat het ooit was. In 2018 waren nog maar 27% van de marketeers met dit medium aan het spelen. Tijd dus om ook mee te spelen. Hoe begin je daar nu aan? Alles begint uiteraard met data en inzicht vergaren. Bovenstaande data zegt al redelijk veel over de doelgroepen en het koopgedrag. Wat je nu nog moet onderzoeken, is wat relevante content is voor jouw doelgroep.  

Pinterest Ads in Belgie

Content is king & Mobile is queen

Gelukkig houdt Pinterest bij welke pins veel bewaard worden en wat de meest populaire zoektermen zijn. Ze publiceren dan ook van tijd tot tijd een trendsrapport dat altijd interessant is om even door te nemen. Ben je een reisagentschap en je ziet dat de nummer één trend “Busreizen” is dan is het wel even de moeite waard om tijd te investeren in het uitstippelen van een aantrekkelijke busreis en deze op Pinterest te posten. Zo help je je doelgroep hun ideale reis te plannen en zet je hen onbewust meer aan om die reis bij jouw agentschap te boeken.

Naast reizen zijn topics als gezondheid, hobby’s, recepten en interieurdecoratie zeer hot op Pinterest. Voornamelijk Do-It-Yourself (DIY) Pins worden dagelijks gezocht op Pinterest. Zet je bedrijf in de verf op dit medium door leuke DIY posts te maken met jouw producten. Relevante content: check!

En last, but not least. 80% van de Pinterest gebruikers bezoekt het platform via hun smartphone. Dus wil je de optimale pin voor je doelgroep, zorg er dan voor dat je posts en beeldmateriaal duidelijk leesbaar zijn op kleine schermen. Met de juiste content en de juiste stijl behaal je het beste resultaat.

Pinterest on mobile

Dus, waar wacht je op?