Van leider naar next level CEO: deze kenmerken heb je nodig

Steve Jobs, Mark Zuckerberg, Richard Davis … Bekende namen? Vast wel. Deze succesvolle CEO’s kom je tegen in Forbes’ Top 20 favoriete bedrijfsleiders. En het is geen toeval dat deze personen naast elkaar stralen in de ranking. Zij hebben allemaal een aantal persoonlijkheidseigenschappen met elkaar gemeen, die hen maken tot wat ze zijn: next level CEO’s waar héél veel mensen naar opkijken. 

succesvolle CEO

Een proactief aanpassingsvermogen

Een succesvolle CEO weet dat de wereld van vandaag niet die van morgen is, en durft daarnaar te handelen. Hij (of zij!) durft actie te ondernemen om zich voor te bereiden op verandering. Meer nog: dit type leider is de verandering voor, omdat ze zich flexibel opstellen in een veranderende omgeving.

Dat doen ze natuurlijk me de nodige hulp van anderen, en het belang van ’t bedrijf in het achterhoofd. Ze durven de toekomst te voorspellen en de nodige risico’s te nemen om sterk te staan. Dat maakt van hen een flexibele vis. Eentje die zich in elk type water thuis voelt, hoe oncomfortabel het ook mag lijken.

“Je moet durven doen, durven loslaten. Je weet het niet tot je het hebt geprobeerd.”

-Derek Dendievel (CEO van Digiti)

De drive om snel te beslissen

Hoewel deze CEO’s er niet bekend om staan om altijd de beste beslissingen te nemen, blinken ze wel uit in de snelheid en de kracht waarmee ze dat doen. Ze hebben het vermogen om snel te beslissen. Dat maakt hen consistent, en is een houvast voor de rest van ’t bedrijf. Zelfs met incomplete informatie en in onbekend terrein wagen ze zich toch aan een verdict. 

Onderzoek van Harvard Business Review toont aal dat snelle beslissers 12 keer meer geneigd zijn om sterk presterende CEO’s te worden. Omdat ze beseffen dat een slechte beslissing meestal beter is dan helemaal geen beslissing. Trage beslissingsnemers nemen dan wel heel goede beslissingen, maar doordat anderen te lang op hen moeten wachten vormen ze een struikelblok. En dat zorgt voor frustraties. 

Je wordt dan ook veel sterker veroordeeld voor een late, maar goede, beslissing, dan een slechte beslissing die wel snel werd genomen. Straffe bevindingen, als je ’t mij vraagt. Een next level CEO wacht niet op een perfect antwoord, maar maakt een cruciale afweging: Wat is de impact van een foutieve keuze? En weegt die op tegen de impact van wanneer de beslissing die te laat valt? 

Succesvolle CEO

Een sterke overtuigingskracht

Als CEO is engagement een must. In je bedrijf, en vooral voor je medewerkers. Een sterke leider is in staat om hen te motiveren om samen te streven naar een optimaal resultaat. Om hen grenzen te doen verleggen, en altijd een stapje verder te gaan. Daarom is’t belangrijk dat zo’n CEO een goede communicator is, die erin slaagt om z’n visie te vetalen in praktische doelstelling voor op korte termijn. Hou je daarbij rekening met de persoonlijke situatie van je medewerkers, zowel op financieel als emotioneel vlak? Dan ben je pas écht goed bezig.

Lees ook: Tribes, Guilds & Guilty pleasures: hoe een doordachte bedrijfscultuur groei stimuleert.

Dat is vaak makkelijker dan je denkt. De meeste bedrijfsleiders hebben namelijk een echte passie voor ’t vak. Ze stellen de groei van hun bedrijf voorop, en dragen hun visie maar al te graag uit. Die passie om doelen te bereiken inspireert anderen bijna automatisch.

Een vleugje realistisch optimisme

Bedrijfsleiders die de top hebben behaald zijn meestal ook vrij optimistisch. Niet met het hoofd in de wolken, al dagdromend over alle mooie dingen in ’t leven. Wel met een positieve kijk op ’t leven, door opportuniteiten te zoeken in de realiteit, op basis van data. Realistisch optimistisch, dus.

Ze weten bovendien perfect wat er op hun bord ligt. Met welke pionnen ze de beste volgende zet doen, en wat het resultaat daarvan zal zijn. Ze houden van risico, maar enkel als ze berekend zijn. Risico’s waarvan ze bijna zeker zijn dat die resulteren in een topresultaat. Ook vertrouwen ze op hun buikgevoel. Met ’t nodige inzicht zien ze al snel waar potentiële kansen liggen, en wat die kunnen opleveren. 

Succesvolle CEO

Gezonde nieuwsgierigheid

En het laatste, misschien wel belangrijkste kenmerk van de toppers van de top: succesvolle CEO’s hebben héél vaak een brede interesse. Ze zijn nieuwsgierig, en voeden zich dagelijks met een stevige portie informatie. Hun oren en ogen staan continu open voor nieuwe lessen. Ze zijn dan ook gevoelig, maar enkel aan dat wat hen belangt. 

Dat kenmerk verlengt hun groeiproces. Door continu te leren, ontdek je elke dag iets meer over je eigen bedrijf, de markt waarin je actief bent én de concurrentie. Zo vermijd je dat je de limiet van groei bereikt. Als je dus iets moet onthouden van dit verhaal is het dus wel dat je best eens op ontdekkingsreis vertrekt. Een reis naar plaatsen die je nog niet kent, om zo de gaatjes op te vullen met informatie waar jij nog beter van wordt. Succes!