Hoe MVP’s je digitale strategie ondersteunen

Een tijdje geleden schreef mijn collega Joeri over Walleo. Onze social dashboardingtool is één van onze verschillende projecten waarvoor we in eerste instantie een MVP (Minimal Viable Product) lanceerden. De reden daarvoor? MVP’s leren je heel wat over je markt, je product en de opportuniteiten.

Minimum viable product

Een Minimal Viable Product is simpelweg de basisversie van een eindproduct. Dankzij het gebruik van een MVP kan je testen of jouw idee echt aanslaat, wie je doelgroep is, hoe zij denken, leven en het internet gebruiken. Daarbovenop is een MVP relatief goedkoop, aangezien je met een minimale effort toch een shippable product hebt.

De kracht van MVP’s

Het is logisch dat MVP’s hot zijn, want ze bieden heel wat verschillende voordelen. Denk maar aan:

  • MVP’s zijn het perfecte middel om stakeholders over de streep te trekken en business cases te versterken.
  • Doordat je een minimaal product lanceert, zal je je enkel focussen op de belangrijkste functies en deze scheiden van de minder belangrijke.
  • De mogelijkheid om brand awareness te vergroten. Zo kan je tijdens de hard launch de markt op een succesvolle manier betreden.
  • Je leert de verschillende sterke én zwakke punten van je definitieve product kennen, terwijl het nog in productiefase zit.
  • Aangezien je weet wie je doelgroep is, kan je je marketingbudget tijdens de hard launch optimaal benutten.
Walleo

Dankzij de MVP van Walleo wilden we potentiële klanten overtuigen van de kracht achter het idee en concept. Daarnaast wilden we ook aantonen hoeveel opportuniteiten dit product zou scheppen. We bouwden daarom een basisversie van het platform, die enkel Twitter ondersteunde. Deze basisversie is de fundering waarop in een volgende fase verder gebouwd kon worden.

Verschillende soorten MVP

MVP’s bestaan in verschillende soorten en maten. Wij zetten Minimal Viable Products voornamelijk in om digitale platformen te testen en te optimaliseren, maar ze kunnen nog op heel wat andere sectoren en ideeën worden toegepast.

  • Producten op Kickstarter en andere crowdfunding-websites, waarvan eerst de populariteit van een idee getest wordt, vooraleer het werkelijk in productie gaat.
  • Digitale prototypes die gebruikt worden in de webwereld. Zo zijn er mockups, wireframes en prototypes die het product en haar functionaliteiten voorstellen.
  • Een explanation video wordt ingezet om het idee en eindproduct in een paar minuten voor te stellen.

Je doelpubliek in een notendop

Ik zei eerder al dat je dankzij een MVP je stakeholders met een minimale effort over de streep kan trekken. Tegelijkertijd heb je ook de kans om early adopters te overtuigen, en krijg je insights die je bij verdere marketingactiviteiten en uitbreidingen kunt gebruiken. Zo heb je vanaf dag één meer informatie over je gebruikers en hun:

  • Demografie
  • Interesses
  • Gebruikte zoektermen
  • Motivatoren en demotivatoren
  • Internetgebruik

Droom je van je eigen product?

Kom eens praten met Digiti