Meer waarde, meer groei: maak kennis met Value Hacking

Groei is een must. Meer nog, het is het ultiem doel van start-ups en gevestigde waardes. Maar hoe creëer je dat? Wel, laat me je dit al zeggen: het is niet makkelijk om een stroom aan constante groei te verkrijgen. Laat staan om die te onderhouden. Het kost je een stevige investering in tijd, kracht en geld.

Daarom ga je al snel op zoek naar simpele en snelle manieren om die groei te boosten. Naar hacks, tips en tricks om meer uit je investering te halen.

Wij verzamelden al heel wat eenvoudige hacks die een wereld van verschil maken

Of dat werkt? En of! Op korte termijn creëer je op die manier fijne winsten, ga je slimmer te werk én bespaar je ook nog eens tijd en/of kosten. Je weet welke waarde je produceert, en verbetert gewoon de manier waarop je dat doet. Met de nodige experimenten, tools en tips ontdek je pijnpunten en oplossingen. That’s the spirit!

En dan? Dan ben je na verloop van tijd uitgetest. Er zijn maar zoveel pijnpunten om op te lossen, en zoveel werkwijzen om te optimaliseren. Na een tijd heb je het maximum bereikt. En dan? Dan stop je met sterk te groeien. Je daalt niet onmiddellijk, maar de ongekende hoogtes van voorheen behaal je nooit meer. En dat steekt.

via GIPHY

 

Growth hacking = groei + kraken + mensen

Groei is veel meer dan dat. Het is een complex systeem, waarin de oorzaken en effecten van bepaalde tactieken niet altijd even makkelijk te meten zijn. Daarom breng ik je met veel plezier even terug naar de basis. We ontleden ‘Growth Hacking’, om je te tonen waarom deze term eigenlijk ongelukkig gekozen is.

Groei

Meestal wordt de groei van een onderneming gebaseerd op basis van een KPI. Een North Star Metric (NSM). Het is dé metric die het allerbest de kernwaarde definieert die jouw product of dienst levert aan je klanten.

Dat klinkt logisch, en is ook zo. Het enige probleem? Veel bedrijven bekijken Growth Hacking als iets dat die NSM probeert te verhogen op artificiële wijze, om het resultaat te beïnvloeden, zonder dat er écht iets verbetert aan de uiteindelijke waarde voor de klant. En dat is waar het misloopt.

Kraken

‘Hacking’ gaat niet enkel over een actie sneller of slimmer doen dan voorheen, maar over het kraken van systemen met finesse en wijsheid. Met innovatieve insteken waar niemand eerder aan dacht. Met insteken die écht waarde creëren, voor je klant en voor jou. Het gaat dus eigenlijk niet over een tijdbesparende tool, maar over een unieke piste die jouw product of dienst meer waarde geven.   

via GIPHY

Mensen

Die complexiteit wordt bovendien nog eens versterkt door ‘t feit dat de gebruikers van je product of dienst mensen zijn. En mensen? Tjah, we zijn nu eenmaal complex.

Elke marketeer of business strategist die daar geen rekening mee houdt, onderschat de waarde van onderliggende motivaties en behoeftes. En dat is geen goed idee.

We focussen momenteel dus te sterk op het cijfer als het op Growth Hacking aankomt. We vergeten dat onze gebruikers echte mensen zijn. Unieke individuen die uiteindelijk wél op zoek gaan naar waarde, en dat niet blijven vinden in jouw product/dienst als je zelf niet de nodige investering voorziet.

Oké, ze hebben in ‘t verleden beslist om van jouw product/dienst gebruik te maken. Maar dat blijft niet eeuwig duren. Ook niet met een kleine hack hier of daar. Zo raak je uiteindelijk uitgeblust. Zeker met de concurrentie op de loer, trends en nieuwe start-ups die meer waarde bieden dan jij.

Hoe meer waarde, hoe meer vreugd

Hoor je het al? Weet je al waar we naar toe gaan? Goed zo.

Om te zorgen voor duurzame groei moeten we onze mindset omschakelen. Niet naar de nieuwste en snelste hacks, maar naar de basics. Naar waarde. Want dat blijft altijd (voor eender welk bedrijf, in eender welke sector) het allerbelangrijkste voor de consument. Waarde zorgt automatisch voor groei. Het is gewoon een kwestie van de juiste waarde voor jouw aanbod te vinden. En dat, dames en heren, noemen we Value Hacking.

via GIPHY

Value hacking is de nieuwe growth

Laten we even terug gaan naar het begin. Toen ik je vertelde dat Growth Hacking, zoals we het nu kennen, geen oplossing is voor de lange termijn. Wat doe je daar nu mee?

Onze beste raad: kijk verder. Of beter: kijk terug. Terug naar de échte waarde die jij kunt bieden. Niet alleen op basis van één product of dienst, maar de hele context waarin zich dat bevindt. Het is tijd om back to basics te gaan, naar je ideale klant en wat voor hen waardevol is.

In plaats van te focussen op kleine hacks voor eender welke klant, leg je best de focus op het vinden van de verschillen tussen je huidige klanten. Wat typeert hen? Wat vinden zij belangrijk? Wat zijn hun pijnpunten? En wat heeft voor hen betekenis?

Toegegeven. Dat is geen gemakkelijke taak. Het is zelfs intensief, maar de waarheid is dit: als je niet de moeite wilt doen om écht te investeren in het creëren van waarde voor je klanten, geef je er duidelijk niet genoeg om. En als je er niet om geeft kun je ook niet investeren in engagement en groei op lange termijn.

Airbnb, Dropbox, McDonalds, … Allemaal voorbeelden van bedrijven die de afgelopen jaren een enorme groei hebben gekend. Niet het soort groei dat is ontstaan vanuit snelle fixes, maar vanuit een slimme strategie waarin de waarde voor mensen centraal staat. Vanuit value hacking, en de bijhorende kerncomponenten

  • Waarheid en waarde,
  • gedreven door content,
  • met meetbare data,
  • ondersteund door technologie.

En nu is het aan jou om op zoek te gaan naar de manier waarop jij meer waarde kunt bieden aan je ideale klant. Om de interactie aan te gaan, en tijd te spenderen waar zij tijd spenderen. Om hen te begrijpen en te monitoren. Om hun pijnpunten ontdekken en oplossingen voor te leggen. Met nieuwe manieren van business, op basis van data, inzichten en experimenten. Alleen dan ben je klaar om echt te hacken. Value hacken, met het oog op groei. Good luck!

 

Ontdek hoe ook jij meer waarde creëert.