3 growth lessen van Netflix die toepasbaar zijn op elk bedrijf

Slechts één decennium. Dat had Netflix nodig om te groeien van een video service met 7 miljoen abonnees in de Verenigde Staten tot een internationaal streaming service met meer dan 125 miljoen abonnees. Indrukwekkend, toch? Een speler waar we absoluut ù tegen kunnen zeggen. Geen wonder dat heel wat ondernemers Netflix gebruiken als bron van business inspiratie. Hoe ze hun groeiproces zo snel wisten vorm te geven? Wij stellen je 3 growth lessen voor.

 

Big data + krachtige ideeën = Transformatie

Data, analytics en algoritmes. Hoe complexer de digitale wereld wordt, hoe meer we deze pilaren nodig hebben om onze beslissingen te ondersteunen.

Ook Netflix deinst niet terug voor dit idee. Toch werden hun beslissingen steeds gefundeerd door een uniek uitgangspunt: een platform bouwen dat beïnvloedt wat mensen kijken en niet enkel hoe.
Toen Netflix in 2005 ‘slechts’ 3,5 miljoen subscribers telde, beaamde CEO Reed Hastings, dit uitgangspunt al: “It’s possible to totally misunderstand Netflix. The real problem we’re trying to solve is: How do you transform selection so that consumers can find a steady stream of entertainment they love? We give everyone a platform to broaden their tastes.”

Van idee tot brandstof

Dit unieke hogere doel was doorheen de jaren steeds de brandstof die Netflix liet draaien én groeien. Want mede daardoor werd ook de toekomst van het bedrijf bepaald. Twintig jaar na de oprichting is het platform uitgegroeid tot een betrouwbare bron van televisie, waarbij alles perfect aangepast is aan jouw persoonlijke profiel. Daarvoor beschikken ze over kijkgewoontes van meer dan 125 miljoen geabonneerden: van informatie over welke series en films ze kijken en welke ze goed of minder goed vinden, tot hoe lang ze kijken en hoeveel ze binge watchen.

Key takeaway: Technologie heeft het meest effect wanneer deze gefundeerd wordt door een overtuigende strategie.

Binge watching op Netflix

Een sector beïnvloeden – start bij jezelf

Netflix is een voorbeeldfiguur als het gaat om het disrupten van de visie van een volledige sector. Want met video on demand wist het bedrijf een sector, die voordien stabiel was als een rots, compleet te verpulveren tot puin.

Opmerkelijk is echter het traject dat ze de voorbije twee decennia aflegden en de dramatische transformaties die ze doormaakten om hun doel te bereiken.
Aanvankelijk was het bedrijfsmodel vrij simpel. Gebaseerd op het voor onbepaalde tijd verhuren van dvd’s die per post verstuurd werden. Pas in 2007 introduceerden ze video on demand door middel van streaming: Het Netflix dat we vandaag de dag kennen, waarbij gebruikers kiezen wat ze bekijken wanneer ze dat willen. En daar stopt de transformatie niet. Want inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een productiehuis om ù tegen te zeggen, met fantastische series, films en documentaires.

Disrupten tot op het bot

Bij iedere strategische hervorming die ze doormaakten, schudden ze de volledige televisiesector door elkaar. Denk maar aan het afschaffen van pilootafleveringen, het uitvinden van binge watchen en het gepersonaliseerd aanbieden van programma’s op basis van algoritmes. Doorheen de jaren wist Netflix zich steeds weer heruit te vinden, om zich uiteindelijk te positioneren als een ijzersterke internationale speler. Deze dramatische hervormingen gebeurden echter niet per toeval. Ze vereisten keer op keer een diepgaande interne en externe analyse.

Key takeaway: Laat je niet limiteren door wat vroeger bijdroeg tot jouw succes.

Netflix algoritme

Interne cultuur

Pingpongtafels, slaapzalen, fitnessruimtes, en nog zoveel meer. We kennen de zotte verhalen uit Silicon Valley allemaal. Maar draagt die bedrijfscultuur daadwerkelijk bij tot het succes van een bedrijf? Wel, in het geval van Netflix zeker wel. Want bij goede voornemens om je bedrijfscultuur te herdefiniëren of te versterken, is Netflix dé ideale inspiratiebron. Hun reputatie als werkgever is zo bekend dat ze met een simpele presentatie over hun bedrijfscultuur al meer dan 18 miljoen views wisten te genereren. Daar kun je iets van leren!

Reed Hastings’ unieke kijk op de interne cultuur van Netflix heeft zonder twijfel een belangrijke rol gespeeld in de evolutie van het bedrijf. Doorheen de jaren bedachten ze een aantal praktijken, die ze ook steeds opnieuw blijven heruitvinden, die expliciet zijn ontworpen om een verbinding te maken tussen wat het bedrijf op de markt wil bereiken en hoe de werkplek is georganiseerd.

Geen klassiek missie-visie-waarden-model

Even geleden sleutelden ze bovendien nog eens grondig aan het interne cultuur manifesto: een gedetailleerde verklaring van haar principes, beleid en gebruiken.
Uniek is dat Netflix niet het klassieke missie-visie-waarden-model hanteert, die – laten we eerlijk zijn – er enkel mooi uitziet op papier. “Many companies have value statements,” zo begint de tekst, “but often these written values are vague and ignored. The real values of a firm are shown by who gets rewarded or let go.” Al hun waarden zijn gebonden aan specifiek gedragspatronen. Er zijn geen idealen, enkel verwachtingen. Daardoor heeft Netflix een duidelijke visie over welke profielen ze precies nodig hebben om hun cultuur verder vorm te geven. “The more these values sound like you, and describe people you want to work with, the more likely you will thrive at Netflix.”

Maar wat zoeken ze dan precies in hun team? “You say what you think, when it’s in the best interest of Netflix, even if it is uncomfortable,” zo vertelt het manifesto, “You are willing to be critical of the status quo”, “You make tough decisions without agonizing.” en “You are able to be vulnerable, in search of truth.”

Key takeaway: Goede bedrijven begrijpen dat ze net zo onderscheidend moeten werken als ze hopen te concurreren.

 

Een huishouden zonder Netflix kunnen we ons haast niet meer voorstellen. De standaard televisie heeft plaatsgemaakt voor tv on demand. Ja, het is duidelijk. Netflix heeft het televisielandschap permanent veroverd. Wat ontstond als een uniek idee, is vertaald naar een heldere visie en een bruisende bedrijfscultuur. Wie of wat houdt hen nog tegen? You tell me. It’s a player to be reckoned with!