Facebook Messenger: een klantendienst in je achterzak

Iedere consument heeft vandaag duizenden klantendienstmedewerkers binnen handbereik. De afgelopen jaren werd de smartphone namelijk de toegang tot iedere helpdesk. Je mobiele telefoon laat je toe om te Whatsappen met een expert aan de andere kant van de oceaan, geeft je de kans om in 140 tekens een bedrijf op Twitter aan te spreken, laat je berichten sturen via Facebook Messenger, … En die laatste mogelijkheid wordt nu nog makkelijker dan ooit tevoren!

Messenger als klantenloket

Facebook bouwt Messenger stapsgewijs uit tot de perfecte klantendienst. Het berichtenplatform, waar maandelijks 900 miljoen actieve berichten op worden verstuurd, vervangt de ouderwetse telefoonverbinding en wil zo dé communicatietool tussen mensen en merken worden.

Iedere maand worden er meer dan 1 miljard berichten tussen bedrijven en hun (potentiële) klanten verstuurd. Facebook onderzocht deze manier van communiceren, en geeft nu op iedere bedrijfspagina weer hoelang het ongeveer duurt vooraleer een bezoeker een reactie krijgt. Die reactietijd is ondertussen bijna een graadmeter voor customer happiness geworden. Het stelt bezoekers in staat om te zien of het al dan niet de moeite waard is om hun vraag te stellen via Facebook.

Facebook Messenger reactietijd

Maar weet jij hoe mensen nog sneller met jou contact kunnen opnemen via Facebook Messenger?

1. Verspreid je username
Elk profiel en elke bedrijfspagina heeft een unieke username, zoals digiti.be (Je kan die eenmalig aanpassen op deze pagina.) Die naam maakt deel uit van je Facebook-url en je Messenger-link (in ons geval is dat dus m.me/digiti.be). Met een klik op deze link opent automatisch een Messengervenster, en kan jouw bezoeker onmiddellijk met jou in dialoog gaan.

2. Deel je Messenger-code overal, vooral offline
De zogenaamde Messenger-code doet eigenlijk wat een QR-code al langer doet. Mensen kunnen jouw code scannen en daarna onmiddellijk met jou chatten. Je genereert je eigen Messenger-code via de berichtentab van je pagina, waar je onderaan in de linkse kolom op het informatie-icoon klikt.

Messenger code

3. Zet je Messenger-begroeting klaar
Wanneer iemand voor de allereerste keer een privébericht naar jouw pagina stuurt, is het leuk als je hem of haar verwelkomt met een attente begroeting. Deze kan je personaliseren in de instellingen van je pagina. Daar klik je op de tab ‘Berichten’ en onderaan die pagina kan je je Messenger-begroeting aanpassen.

Messenger

4. Stel automatische berichten in
Je kan op dezelfde plek ook automatische berichten instellen. Denk maar aan:

  • Een automatisch afwezigheidsbericht wanneer je een tijdje niet kan antwoorden op een bericht.
  • Een expressbericht dat je bezoeker vertelt dat zijn vraag zo snel mogelijk wordt behandeld.

Eerder schreven we al een blogpost over de digitale trends van 2016. Be close is er daar eentje van, en da’s exact waarmee Messenger je hier probeert te helpen.

Lijkt het je toch nog een brug te ver, zo’n klantendienst via het messaging platform van Facebook?

Wil je minder werken door Facebook Messenger?

Kom gratis brainstormen

1 reactie

  1. De 7 conversie-killers die je in 2017 niet meer mag gebruiken | Digiti
    10 mei 2017 / 15:37

    […] “Klik hier” gebruiken Ik schreef het eerder al op onze blog: durf af te stappen van de ouderwetse “Klik hier”. Ga op zoek naar woorden die jouw doelpubliek […]

Maak deel uit van het gesprek:

*