De 4 vakantietrends van Google en hoe dit relevant is voor je bedrijf

It’s that time of the year again: de grote vakantie. Het moment om met familie er op uit te trekken. Natuur? Citytrips? Strandvakanties? Keuze zat! Even surfen op het net en je vindt oneindig veel vakantieoorden. En zoals altijd ontgaat er niets aan het ziende oog van Google. Ook niet jouw surfgedrag naar mogelijke vakantieplekken. Zo ontdekte Google enkele zomervakantie trends die je als bedrijf in de reissector toch best in het oog houdt.

Summer of ’19

Mid-juni en mid-juli zijn de piekperiodes waarin mensen hun vakanties beginnen te plannen. We zijn in de helft van het jaar. De winter is al lang vergeten en je lichaam snakt naar de zon. Hét uitgelezen moment om even je batterijen terug op te laden. Die gedachtegang telt niet alleen voor de gemiddelde Belg. Ook Britten, Fransen en Spanjaarden zoeken dan naar dé geschikte vakantieplek om even te bekomen. Ook al is elk land binnen de Europese Unie anders en hebben ze andere schoolvakanties, toch zie je tijdens die periode eenzelfde trend ontplooien.

Prijs- en milieubewust

En waar kan je beter je zoektocht aanvatten dan op Google? Je allerbeste vriend die je door en door kent? 😉 Voordat er nog maar iets wordt vastgelegd, begint eerst de zoektocht naar de allerbeste deals. Dat is uiteraard iets van alle tijden geweest. Mensen willen niets lievers dan het gevoel hebben dat ze een deal in hun voordeel hebben gesloten: hét beste hotel, dé beste restaurants, hét grootste zwembad, én het lekkerste ontbijt. En daar dan nog eens 10% korting op gekregen! Een mens zou voor minder extatisch worden. 

Wat wel anders is dan vorige jaren, is dat er meer en meer gezocht wordt naar de kost van bagage: de hoeveelheid die ze gratis kunnen meenemen, wat de prijzen zijn en hoe groot de koffer mag zijn. Betalen voor bagage is iets waar velen het moeilijk mee hebben.

Naast bewust omspringen met geld, zijn reizigers zich ook meer en meer bewust van het milieu. Ze willen steeds dichter bij de natuur staan én liefst zo milieubewust reizen. Eco-toerisme for the win! Denk aan: natuurreservaten, campings, lodges,… Een trend die niet te verwaarlozen is aangezien dit alleen nog maar zal toenemen. Zero-waste en duurzaamheid zijn doorslaggevende factoren om een vakantiebestemming te boeken. Houd er rekening mee en speel erop in door relevante content aan te bieden voor je doelgroep. 

Google summer trends

Kort en krachtig

Een andere trend die meer aan populariteit wint, zijn weekendjes weg en dagtrips. Naarmate de zomervakantie nadert, zoeken mensen meer en meer naar korte uitstappen met de familie. Denk aan: wellness weekends, themaparken, culturele evenementen, enz. Een schoolvakantie duurt vaak lang en om die zo leuk mogelijk in te vullen, kiezen ouders meer voor de kortere trips met de kinderen. Ook kunnen velen geen 3 weken aan een stuk vakantie nemen op het werk dus een lang weekendje hier en daar is dan snel ingepland.

Smartphone first

Oh ja, ook niet onbelangrijk. Tweederde van de zoektocht naar vakanties gebeurt via smartphone. Dus zorg ervoor dat je (web)applicatie op punt staat. Gebruikerservaring is key en zo is ook de performantie van je website. Hoe sneller die laadt, hoe meer tevreden je bezoekers zullen zijn. Ook daar voerde Google een kleinschalig onderzoek naar uit. 

Google pikte 60 proefpersonen uit in Denemarken die de opdracht kregen om op 60 seconden tijd door de webshop te scrollen op een smartphone. Ze mochten in die 60 seconden zoveel mogelijk items aanklikken en aan hun winkelmandje toevoegen. De items die ze binnen die tijd konden toevoegen, kregen ze gratis mee nadien. Wat het resultaat was? See for yourself:

De test levert grappige beelden op, maar in realiteit is het wel huilen met de pet op. De gemiddelde website heeft een laadtijd van 12.8 seconden. 10% van de gebruikers zou de webshop aanbevelen moest de laadtijd gereduceerd worden van 13 naar 10 seconden. Als je dit verschil nog verder verkleint, zou zelfs 26% van de gebruikers de webshop aanbevelen. Dat zijn cijfers waar je best eens even bij stilstaat. The need for speed is real!

Klein paniekaanvalletje gekregen? Geen nood, je kan via onze Website Barometer testen hoe goed je website scoort. 

Hoe goed scoort jouw website? Doe de test!