Zo schrijf je een call-to-action waaraan niemand kan weerstaan

“Vind onmiddellijk de beste hotelkamers”, “Koop nu je item”, “Schrijf je in voor onze nieuwsbrief”, … Het internet staat vol met zogenaamde call-to-actions (CTA’s). Deze korte en krachtige tekstjes zorgen ervoor dat bezoekers veranderen in leads, die dan later klanten worden. Maar wat is nu eigenlijk het geheim van deze teksten, en hoe schrijf je zelf zo’n onweerstaanbare call-to-action?

Wat is een call-to-action?

CTA’s zetten -zoals de naam al doet vermoeden- mensen aan om een bepaalde actie uit te voeren. Een schitterende call-to-action betekent dan ook heel vaak een website die heel goed opbrengt. Dat is logisch, want hoe beter de CTA, hoe groter de kans dat iemand ook daadwerkelijk die actie onderneemt.

CTA-1

Er zijn verschillende soorten call-to-action. Denk maar aan:

  • Download mijn gratis e-book
  • Maak onmiddellijk een afspraak
  • Neem nu contact op
  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief
  • Of: Lees verder en ontdek hoe jij een goeie CTA schrijft

Zijn CTA’s echt onmisbaar?

Een goede call-to-action gidst jouw bezoekers doorheen je website, recht naar hun doel. Ze zijn dus eigenlijk de wegwijzers die jij strategisch op je website moet plaatsen. Zorg dus voor goede wegwijzers en maak het je bezoekers zo gemakkelijk mogelijk. Want een perfecte CTA kan onder andere…

  • Bezoekers overtuigen om jouw product te kopen
  • Zorgen voor extra leads en e-mailadressen
  • Mensen verleiden om tot bij jou te komen
  • Nieuwe doelgroepen aantrekken
Call-to-action

Zo schrijf je een goede CTA

Een goede CTA schrijven is een kunst, en vraagt heel wat oefening. Ga testen met CTA’s, maak verschillende versies en gebruik verschillende woorden. Enkel door uitgebreid te testen kan je de perfecte CTA maken.

Neem afscheid van “klik hier”
Het kan misschien verleidelijk klinken, maar de goeie ouderwetse “Klik hier” werkt al lang niet meer. Heel wat bezoekers zijn blind geworden voor deze tekst, en willen veel meer dan gewoon klikken. Ga dus creatief op zoek naar nieuwe varianten.

Draai niet rond de pot
Niemand wint erbij als jij rond de pot draait. Wees duidelijk in je communicatie, leg uit waarom iemand jouw actie moet uitvoeren en leid je bezoeker niet om de tuin. Anders zal hij of zij maar één keer een actie van jou uitvoeren.

Speel in op gevoelens en noden
Wat is het effect of de meerwaarde voor de bezoeker als hij klikt? Denk na over wat hij nodig heeft, en speel daarop in. Verander die “Boek nu”-knop in “Reserveer je droomkamer”. Als je inspeelt op gevoelens, scoor je gegarandeerd!

Call-to-action

De gebiedende wijs kan soms helpen
Soms moet je gewoon zeggen wat een bezoeker moet doen. Je maakt je teksten een stuk krachtiger door de gebiedende wijs goed in te zetten.

Zorg voor de juiste positie
En last but not least: Zorg dat je CTA opvalt. Ga hem niet verstoppen tussen ellenlange zinnen, zorg voor een opvallende kleur en laat mensen zien dat ze een actie kunnen uitvoeren.

Wil je jouw website meer laten opbrengen?

Kom gratis brainstormen

1 reactie

  1. Jef Cumps
    23 december 2016 / 09:30

    Waauw, Marie-Anne, mooie blog die S3 heel goed samenvat! Ik ben benieuwd naar jullie verdere experimenten ermee.

    Mensen die S3 nog wat verder willen leren kennen, zijn altijd welkom op onze gratis avondsessie binnenkort http://il-n.be/1P

Maak deel uit van het gesprek:

*