Ben je ‘close’ genoeg?

Een consument wil de informatie die hij nodig heeft, instant, waar hij of zij ook is. Moet hij bij jou wachten of zoeken, dan is de kans groot dat hij bij je concurrent gaat halen wat hij zoekt. Ben jij niet alert voor het exacte moment dat je (potentiële) klant je nodig heeft, dan wint de concurrent die dat wel is. Maait een concurrent een gepersonaliseerd pad doorheen de informatiejungle voor je prospect, dan is hij ermee weg. Weet hij dat 40-plussers wél praters zijn op Facebook en 17-jarigen nog amper, en jij niet, dan geeft hem dat een voorsprong.

Check 1: Ben je overal waar je moet zijn?

Je weet ondertussen dat je website of app moet werken op elk toestel, elk besturingssysteem, elke browser. Je aanbod moet vindbaar zijn via Google (of misschien zelfs Bing). En zitten je klanten op sociale media, en kun je daar een meerwaarde betekenen in hun timeline, dan behoor je ook daar te zitten. Je weet dat, maar we herhalen het graag. Elke website die niet optimaal mobiel toegankelijk is, elk team dat geen customer service biedt via hun sociale kanalen, verliest klanten.

  • En heb je dat gedubbelcheckt, overweeg dan zelfs een stap verder:
    Zit er iets in gepersonaliseerde real-time interactie dankzij sensors en zenders in een product, winkel, loket, event, beurs… ? (Hoe we beacons ingezet hebben op een lanceringsevent van Johnson & Johnson, lees je hier.)
  • Bieden wearables, zoals een smartwatch, kansen voor de communicatie met uw doelpubliek?
  • Periscope, Meerkat, Snapchat … die (bijna) live social media, iets voor jouw product of merk?
  • Kun je je eigen website of app een extra zinvol platform geven waarop mensen kunnen landen? Een blog die hen triggert om te reageren, of zoals we voor Make-A-Wish maakten: een eigen sociale app.

Disneyland-braceletEen RFID (radio frequency identification)-chip kan je meteen meer vertellen over je klant. Disneyland biedt bepaalde klanten op deze manier onmiddellijk een meer intense beleving van hun bezoek. Je deur open doen, je kunt ermee betalen (en meer spenderen), het vertelt een medewerker of je jarig bent, je kunt een aanbieding op jouw maat ontvangen op basis van het traject dat je binnen het domein aan het volgen bent.

Contacteer ons met je vraag over websites, apps, internet of things, wearables, zenders

Check 2: Ben je een mens achter de machine?

Om prospecten en klanten in die marketingjungle niet te verliezen, wenden steeds meer bedrijven zich tot marketingautomatisatie. Achter de schermen van sociale media, e-mail, website, advertenties … worden mensen gevolgd doorheen al hun digitale activiteiten. Dankzij deze data krijgt elk contact een zo gepersonaliseerd mogelijke begeleiding in zijn beslissingsproces om klant te worden en te blijven. Wijzelf werken met Hubspot.

Maar net zoals enkele jaren geleden Facebook vol stond met uitschuivers van bedrijven die hun eerste stapjes op het ijs waagden, automatiseren nog te veel bedrijven hun marketing niet doordacht genoeg. Daarom krijg je nog steeds die newsletter die je al maanden niet hebt opengedaan, al spreekt de subject line je aan bij je voornaam. Daarom krijg je artikels aangeboden over dingen die je vandaag niet interesseren. Daarom blijf je advertenties krijgen van die ene website waar je drie weken geleden per ongeluk naartoe bent gesurft. Daarom kijk je over de meeste banners heen.

Wie in de data van een marketingmachine en een uitgekiende customer journey wordt gedumpt, heeft echte mensen nodig die hem soms eens een reddingsboei uitgooien.

  • Toon in je online communicatie namen en gezichten van medewerkers.
  • Geen no-reply-adres voor je email blast. Geef mensen de kans een vraag te stellen, als ze die hebben.
  • Organiseer snelle customer service via sociale media, e-mail en telefoon.
  • Herbekijk de copywriting van àlles wat je je klant toestuurt: is de boodschap begrijpbaar, is de tone-of-voice attent, zoekt u naar dialoog …?

In Seattle opende Amazon zijn eerste échte winkel. Met echte boeken om vast te nemen en naar de vriendelijke caissière te brengen.In Seattle opende Amazon zijn eerste échte winkel. Met echte boeken om vast te nemen en naar de vriendelijke caissière te brengen.

Blogpost van Sidney Vollmer. Die zijn buik vol had van Hello Fresh, de food delivery service. Hij had een paar keer besteld, maar wilde niet meer. Schreef zich uit, schreef zich nog eens uit, wilde niet verlengen, wilde echt niét verlengen. Hij werd er wanhopig van en schreef er “Fuck you, HelloFresh. You Foodjehovas.” over. Dat natuurlijk massaal werd gedeeld. Pijnlijk.Blogpost van Sidney Vollmer. Die zijn buik vol had van Hello Fresh, de food delivery service. Hij had een paar keer besteld, maar wilde niet meer. Schreef zich uit, schreef zich nog eens uit, wilde niet verlengen, wilde echt niét verlengen. Hij werd er wanhopig van en schreef er “Fuck you, HelloFresh. You Foodjehovas.” over. Dat natuurlijk massaal werd gedeeld. Pijnlijk.

Contacteer ons met je vraag over slimme marketing automation

Check 3: Ben je aan het verkopen buiten je (online)winkel?

Op sociale media komen mensen te luieren, te werken, te ontdekken … en weldra ook om te zoeken en te winkelen. Niét via een button in een post naar de webshop. Waarna je twijfelt en toch eerst eens wat reviews googlet. Om dan uiteindelijk toch via een andere webshop je te laten verder leiden naar de app van je bank en weer terug. Om vervolgens in je mailbox de link te vinden naar de factuur of naar de tracker van je verzending. Nee, het hele koopproces kan bìnnen bv. Facebook, Pinterest, Instagram blijven. Ook het zoeken en het betalen. Nog even, en we vinden een sociaal medium een vanzelfsprekende en veilige omgeving om te kopen.

Zit daarin potentieel voor jouw product? Zet wat digitale slimmeriken bij elkaar, en stel hen de vraag. Want het is niet omdat je theoretisch gezien kùnt verkopen op sociale media, dat je dat ook moet doen. Misschien is het een beter idee om eerst je content te herwerken voor de zoekmachines van sociale media. Laat je niet te snel verleiden door de steeds uitbreidende en intrusieve advertentie- en verkoopmogelijkheden op sociale media. De dunne lijn tussen irritante en geapprecieerde advertenties kan een dikke streep door je imago worden.

Kopen-pinterestKopen op Pinterest


Digiti’s trend research 2016

Past de digitale technologie zich aan aan de mensen? Of passen de mensen zich aan aan de digitale technologie? Boeiende kip-of-ei-kwestie. Maar laat ons minstens vaststellen dàt mensen hun gedrag met digitale technologie sterk geëvolueerd is in amper tien jaar tijd.

We kijken anders tv. We ontspannen ons anders. We genezen anders. We werken anders. We verplaatsen ons anders. We communiceren anders. We kopen anders.

Een pessimistische marketeer zal zeggen dat mensen luier en ongeduldiger zijn geworden. Verspilzuchtiger. Dommer. Roekelozer. Brutaler. Hij zal jammeren over hoe die mooie website parels voor de zwijnen is. Hij zal cynisch doen over de Facebookpagina, want wat is hij met die likes? Hij heeft heimwee naar de tijd toen Loeki tv-reclameblokken leuk maakte en bol.com nog niet bestond. Toen hij nog een praatje maakte met de klanten in de winkel.

Zijn optimistische collega ziet in dit veranderde gedrag van consumenten en klanten echter een uitdaging. If you can’t beat it, join it.

Digiti doorwroette voor jou bijna 20 trendrapporten. We zochten uit welke aanstormende digitale technologieën onze levens en ons gedrag zullen veranderen. En hoe je daar in marketingcommunicatie op kunt inspelen.

Wat zijn vandaag de behoeften van consumenten? Hoe kan jij als marketeer daarvoor gevoelig zijn, en in 2016 het verschil maken tegenover je concurrenten? We creëerden een recept met drie ingrediënten:

1. be close
2. be awesome
3. be true

In onze volgende blogpost: 2. Be awesome. Maak in 2016 indruk op de mensen die je online ontmoet, maak hen enthousiast over jouw product of merk.


 

De specialisten van Digiti - Sofie, Jenthe, Tom, Tim en Nick, om er enkele te noemen - kunnen je begeleiden in het proces om online dichter bij je (potentiële) klanten te komen. En om zo meer te verkopen. Derek kun je geheel vrijblijvend contacteren:

Mail Derek je vraag

Maak deel uit van het gesprek:

*