Een gezond bedrijf? Laat Google Analytics het voor jou uitzoeken!

Heel wat websites hebben een Google Analytics-integratie, waar vaak te weinig mee gedaan wordt. Dat is ontzettend jammer, want Analytics geeft jou heel wat interessante inzichten over je website, je bezoekers en hun gedrag. Wij gingen op zoek naar manieren om jouw digitale inspanningen beter te meten en te interpreteren.

[Deze blogpost werd in mei 2017 aangevuld met twee nieuwe dashboards]

Google Analytics Dashboards 101

Als je snel een overzicht van je digitale cijfers wil, raden we je aan om met Google Analytics Dashboards te werken. Zo’n dashboard brengt de belangrijkste data van je website samen in één handig overzicht. Op die manier ontdek je in een mum van tijd de resultaten van je digitale inspanningen én kan je nieuwe actiepunten uittekenen.

Analytics dashboards

Een Analytics dashboard installeren is werkelijk kinderspel. Dashboards worden meestal gedeeld via links. Als je op zo’n link klikt, opent het onderstaande scherm. Daar selecteer je de weergave waarop je het dashboard wil toepassen, en je bent klaar om te analyseren.

Analytics dashboard

Welke dashboards moet ik installeren?

Iedere websitebeheerder heeft een ander digitaal doel voor ogen. Er bestaat dus geen dashboard dat past bij iedere digitale strategie. Je moet vooral kijken naar wat je wil meten en bereiken. Misschien helpen de 5 onderstaande dashboards je op de goeie weg:

  1. De snelheid van je website is één van de belangrijkste pijlers in de wereld van SEO en conversieoptimalisatie. Het performantiedashboard laat je zien hoe snel je website laadt, wanneer hij trager reageert en hoe je site zich mobiel gedraagt.
  2. Ben je actief op social media, maar heb je er geen idee van of dit echt bijdraagt tot jouw doelstellingen? Het social media dashboard toont je welke kanalen de meeste digitale ROI opleveren.
  3. Het organisch rapport is een meerwaarde voor iedereen die bezig is met de basis van SEO. Je vindt er informatie over zoekwoorden en de manieren waarop mensen naar je site komen. Wil je dieper in je SEO-resultaten duiken? Dan raden we een tool zoals SEMRush aan!
  4. Heb je een levendige blog waar content centraal staat, en wil je weten hoe je meer uit die blog kunt halen? Of wil je ontdekken welke content meerwaarde biedt en welke pagina tegenvalt? Dan is het content dashboard je redder in nood!
  5. Natuurlijk moet je website ook opbrengen. Als je doelen hebt ingesteld in Google Analytics, kan dit conversiedashboard tonen hoe je die doelen hebt behaald. Je ziet welke pagina’s goed werken, welke bronnen het best scoren en welke kanalen iets meer werk vragen.

Wil je meer uit je website halen?

Vul dan onderstaand formulier in en begin vandaag!


Maak deel uit van het gesprek:

*