Scoren in zoekmachines? Dit zijn enkele SEO musthaves

Over 10 jaar kijken we met plezier terug naar vandaag en zullen we het zonder problemen “het tijdperk van de informatie” noemen. Met dagelijks zo’n 3,5 miljard zoekacties op Google is het niet onbelangrijk om je online projecten te optimaliseren voor deze populaire zoekmachine.

Websitebouwers, marketeers en programmeurs zijn dus genoodzaakt om de regels van SEO steeds in hun achterhoofd te houden.

De vier meest effectieve SEO-trends van 2017

Natuurlijk hoef jij de wilde SEO-zee niet alleen te trotseren. Wij gidsen je doorheen de vier meest effectieve SEO-trends, en geven je met veel plezier enkele tips om je online aanwezigheid te verhogen.

seo-trends

1. Gepersonaliseerde content

De wereld blijft digitaliseren, dat hoeven we je niet te vertellen. In een periode waar IoT (Internet Of Things) de maatstaf geworden is, kan gepersonaliseerde content niet uitblijven. Hierdoor is Google, samen met haar concurrenten, hun algoritme beginnen aanpassen. Waar vroeger websites met veel backlinks goed scoorden, zijn het nu de gepersonaliseerde sites die de fakkel overnemen.

Uiteraard blijven backlinks zeer belangrijk. Zij geven immers aan hoe populair jouw website is. De reden waarom Google nu de switch maakt naar gepersonaliseerde content, is omdat de stijging in het gebruik van smartphones onherroepelijk is. Jij moet dus rekening houden met de nood aan gepersonaliseerde content, voor bezoekers die zoeken op een mobiel apparaat of een toestel in je IoT-omgeving.

2. Een verandering in zoekperspectief

Sind begin jaren ’90 tot eind 2015 werden destkopcomputers steeds populairder bij zoekopdrachten van het grote publiek. Daardoor was er altijd een zogenaamde desktop-first-regel in het algoritme van de zoekmachines. Daardoor scoorden websites en blogs die gemaakt waren voor desktop beter bij Google, Bing en Yahoo. Natuurlijk blijven tijden veranderen.

De statistieken voor het gebruik van internet in 2016 toonden aan dat er meer gebruikers zijn die surfen op een mobiel apparaat dan op desktop. Door deze cijfers zijn de zoekmachines hun desktop-first regel gaan aanpassen naar een mobile-first-regel. Dit is zeer belangrijk voor de SEO-specialisten onder ons. De vermelding van Google’s mobile-first-regel zorgt duidelijk voor heel wat verandering. Een verandering in zoekperspectief is nodig om de 18 jaar aan desktop-first aan te passen. Daardoor is het belangrijk om vanaf nu je site eerst moet optimaliseren voor mobiele zoekacties in plaats van die voor desktop.

3. Voice search is in aantocht!

Voice search wordt dominanter en dominanter. Onze voorspelling is dat dit dé manier wordt om te zoeken op het web in de komende jaren. Dit denken we omwille van de 2 volgende redenen:

  1. Het feit dat Bing hier enorm veel aandacht aan schenkt (zelfs verrassend meer dan Google).
  2. De opkomst van de IoT-toepassingen voor thuis die we zien. Denk maar aan alarminstallaties met spraak, muziekinstallaties op stem-niveau, ….

4. Lokale zoekacties worden relevanter

We hebben het eerder al gezegd: er is een enorme stijging in het aantal mobiele apparaten bij zoekacties. Daardoor wordt ook sneller gezocht naar lokale producten en diensten. Het is dus logisch dat er meer aandacht besteed moet worden aan de lokale SEO van je website.  Dit kan je doen door gerichte advertenties op te stellen, targeted keywords te gebruiken en het gebruik van long-tail keywords in je SEO.

Optimaliseer je website niet langer voor “eetmogelijkheden”, maar speel met termen als “gezellig restaurant in Herentals”.

Ready, set, go?

Zoals met alle digitale voorspellingen staat er nog niets 100% vast. We hebben deze conclusies genomen uit statistieken en nieuwste veranderingen in zoekopdrachten om je waar te maken dat er verandering op komst zijn. Moet je daarvoor alles meteen aanpassen en veranderen aan deze SEO-trends? Zeker niet. Maar hou er wel rekening mee bij het bouwen of onderhouden van je volgende project.

Wij zorgen voor een sterke aanwezigheid bij de zoekmachines.

Kom praten!

Maak deel uit van het gesprek:

*