Voice search: Geef je merk een stem

Siri, Alexa, Google Assistant,… Virtuele assistenten zijn niet meer weg te denken in het dagelijkse leven. Muziek opzetten tijdens het koken of een berichtje inspreken en versturen wanneer je aan het autorijden bent, het kan allemaal. Van multitasking gesproken! Maar wat houdt dit nu voor jou in als bedrijf? Ja, want tegen 2020 zullen 50% van alle zoekactiviteiten via voice gebeuren! Hier alvast 4 zaken die je in het achterhoofd moet houden.

Ontdek welke mogelijkheden er nog zijn naast Voice Search om je product of dienst in buitenlandse markten te brengen. Download hier de presentatie van Jan, Digitaal Strateeg.

1. Jouw product in de huiskamer

Met voice search krijg je als merk de kans om de huiskamer van elk doorsnee gezin te infiltreren. Zo krijg je een optimaal beeld op de belevingswereld van jouw doelgroep. Op woensdagavond heeft vrouwlief het huis voor zichzelf blijkbaar want de ene shopping app na de andere wordt aangevraagd. En op zaterdag tussen 9u en 11u wordt er naar de winkel gegaan want dan willen ze weten hoe druk het is in de supermarkten. Kansen genoeg dus om als merk de juiste moment uit te kiezen om een bepaalde behoefte (al dan niet sterk aanwezig) in te vullen van je doelgroep.

2. Nieuwe interface; zelfde aanpak

De audiovisuele wereld is een héél andere dan die van tekst en beeld. En ook die wereld moet vormgegeven worden. Zoals met User Experience design (UX) en User Interface design (UI), is het voor Voice User Interface (VUI) niet anders: alles begint met research. Een degelijk onderzoek naar de motivatie, de noden en het gedrag van je gebruikers is noodzakelijk. Aan de hand van dat onderzoek kan een UI designer mappen waar voice interacties van belang kunnen zijn in de user flow.

3. Schrijf zoals je praat

Bij advertenties moet je enkele keywords ingeven, je belangrijkste USP in de verf zetten en BAM! Je boodschap wordt verspreid en gelezen door je doelgroep. Bij voice search ligt dit net iets anders. Je moet het bekijken alsof je in gesprek bent met je gebruiker. In plaats van enkele features van je product te belichten, moet je een antwoord geven op de vraag van je gebruikers in klare, duidelijke taal. Het gaat er ook om in welke context de vraag wordt gesteld: wat heeft er toe geleid dat die vraag op dat moment wordt gesteld? Vanaf de moment dat je als bedrijf die achtergrondinfo kan opnemen, kan je nog meer relevante content aanbieden.

4. Wie wil je bereiken met welke boodschap én waar?

Je kan nu massaal inzetten op voice search en je hele contentplan aanpassen voor dat medium, maar bekijk eerst even het grotere plaatje: wie is je doelgroep? Welke boodschap wil je overbrengen? En waar wil jij je product of dienst op de markt brengen?

In de meeste Afrikaanse en Aziatische landen gebruikt men nu al véél meer voice search dan in Europa of Amerika. India en China zijn de koplopers. Meer dan 50% van de zoekopdrachten gebeurt via voice. Waarom juist? Vrij simpel. Hun alfabet is vrij complex met zoveel speciale tekens dat het simpelweg sneller is om te spreken dan te typen.

En, nu jij?

Het loont dus zeker de moeite om voice search eens van dichterbij te bekijken en er mee te experimenteren. Rome is ook niet op één dag gebouwd en voor je het weet, heb je de hype helemaal gemist en loop je achter de feiten aan. Dat zou zonde zijn, want dit is een kans dat je niet kan laten liggen.

Benieuwd wat je nog moet weten als je de exportmarkt digitaal wil veroveren? Download hier de presentatie van Jan Gevers, Digitaal Strateeg bij Digiti.