Value Hacking: 7 lessen van de beste leerlingen uit de klas

Vorige maand maakte je al kennis met de wondere wereld van value hacking. Hierin leerde je dat waarde automatisch zorgt voor groei. Om dat te bewijzen hebben we de beste leerlingen uit de klas voor je samengevat, én geven we je een paar levenslessen die je binnenkort zelf toepast in jouw bedrijf.

Airbnb

Dit verhaal ken je misschien al: de groei van Airbnb. Dit bedrijf wist dat haar hospitality platform werkte, omdat het perfect aansluit bij wat de gebruiker nodig heeft. De grootste uitdaging? Verkeer lokken.

Airbnb value hacking

Dit pakte Airbnb héél handig aan, door te profiteren van het netwerk van de concurrentie. Craigslist had namelijk een enorm klantenbestand. Een klantenbestand dat bovendien perfect overeen stemde met de doelgroep van Airbnb.

Daarom zorgde het bedrijf voor een integratie met Craigslist, waarbij ze gebruikers van Craigslist aanspoorden om hun listings ook op Airbnb te zetten, én ervoor zorgden dan de huidige Airbnb klanten hun listings met één klik ook op Craigslist konden zetten.

Airbnb wist dat dat hun eigen listings er met kop en schouders bovenuit staken. Betere foto’s, persoonlijker, gedetailleerder. Geen wonder dus dat het aantal gebruikers de hoogte in schoot. Win!

Wat jij hieruit leert:

Leer je gebruiker door en door kennen. Zo ontdek je waar je ideale doelgroep aanwezig is. Met een stevige strategie en een doordachte concurrentieanalyse creëerde Airbnb enorm veel waarde voor haar doelgroep, en kon het bedrijf meevaren op het succes van haar concurrent.

PayPal

Van 1 miljoen naar 5 miljoen gebruikers in enkele maanden tijd. PayPal testte en testte, en behaalde zo enorme resultaten. Het bedrijf nam een beredeneerd risico, en vond zo een methode die de hoogste return on investment creëerde: voor wat, hoort wat.

PayPal value hacking

PayPal snapte dat je eerst iets moet geven voor je iets terugkrijgt. Het bedrijf kwam erachter dat haar doelgroep enorm getriggerd werd door incentives. Daarom gaf PayPal gratis geld. 20 dollar voor elke persoon die start. Het aantal gebruikers steeg in no time tot een absolute top.

Toen het bedrijf voldoende was gegroeid bracht het die incentives terug tot 10 dollar, 5 dollar en uiteindelijk helemaal niets. Tegen die tijd was het bedrijf zo bekend dat er een bepaald vertrouwen was gecreëerd. En we weten allemaal dat vertrouwen een enorme drijfveer is.

Wat jij hieruit leert:

Onderzoek de customer journey van je ideale klant en ontdek wat jouw doelgroep nodig heeft om een beslissing te nemen. Investeer dus in het bevragen van je doelgroep en het testen van opportuniteiten. Je hebt beredeneerde risico’ nodig om te groeien.

Dropbox

Het platform dat ook jij waarschijnlijk dagelijks gebruikt is niet altijd even succesvol geweest. Dropbox slaagde er namelijk niet in om een stabiele balans te creëren op ‘t vlak van input en output. Het bedrijf investeerde veel geld in advertenties. Veel meer dan wat ze er uiteindelijk uithaalden.

Dropbox value hacking

Daarom nam het een stap terug. Om te ontdekken wat gebruikers zou stimuleren. En of dat de goede keuze was: Dropbox groeide van 100 000 naar 4 miljoen gebruikers, op iets meer dan een jaar tijd.

Dat deden ze door het invoeren van een loyaliteitsprogramma, waarbij gebruikers hun vrienden en kennissen konden uitnodigen om zelf gratis cloud storage te krijgen. Score! Het was een kwestie van het product op de juiste manier te verspreiden. Vertrouwen en mond-tot-mond reclame was (en is!) enorm waardevol. Combineer dat met een kleine incentive en voila: een groeibooster werd geboren.

Wat jij hieruit leert:

De meest voordehand liggende manier is niet altijd de beste. Durf verder te kijken dan wat er al voor je neus ligt. Hoewel dit het ideale scenario zou zijn, zorgen de makkelijkste oplossingen namelijk niet altijd voor de beste resultaten. Houdt hier rekening mee wanneer je plant om sterk te groeien.

Spotify

Met Spotify neem je als gebruiker de controle in eigen handen: je stelt je eigen playlists samen, kiest favoriete nummers, maakt lijsten aan voor anderen, … Het beste van al? De dienst is gratis, zolang je het oké vindt om ook advertenties te horen tussen je favoriete nummers.

Spotify Value hacking

Het spreekt voor zich dat Spotify eigenlijk zoveel mogelijk betalende gebruikers wilt. De enige moeilijkheid? Veel gebruikers zijn het gewend om advertenties te horen. Het principe werkt eigenlijk gewoon als een online radio, met net iets meer mogelijkheden. De betalende optie was voor veel gebruikers gewoonweg niet ‘nodig’.

Spotify had daarop het ideale antwoord: probeer gratis de betalende Premium versie voor 30 dagen lang, en kijk wat je ervan vindt. De cruciale stap, want dit maakte een slapende nood wakker. 80% van de betalende gebruikers begon als gratis tester. Try before you buy!

Wat jij hieruit leert:

Maak een slapende nood bij de gebruiker wakker. Zorg ervoor dat je gebruiker ontdekt dat jouw product of dienst een must is, ook al dachten ze dat het misschien toch niet zo was. Laat je doelgroep daarom proeven van wat je aanbiedt.

Uber

Uber speelt perfect in op het probleem van miljoenen mensen: dagelijkse transport, en de manier waarop dit een paar jaar geleden nog georganiseerd werd. In veel steden heerste een taxi-monopolie, waardoor een korte rit al snel veel geld kostte. Een enorm frustrerende zaak, waar iedereen eigenlijk gewoon mee leerde te leven.

Uber value hacking

Door de hele taxi ervaring volledig te vernieuwen veranderde Uber de markt. Zij brachten iets totaal nieuw, dat heel veel weg heeft van het oude systeem, maar vooral veel klantgerichter werkte.

Met Uber komt het transport naar jou. Met een eenvoudige app roep je chauffeurs op die jou willen vervoeren voor een lagere prijs dan de normale taxivergoeding. Geen professionele taxichauffeurs, maar eender welke persoon die op dat ogenblik in de buurt is, en een wagen ter beschikking heeft.

Uber vond een manier om een unieke waarde te creëren langs twee kanten. Enerzijds doorbrak het de taxi-monopolie door mensen om een centje bij te laten verdienen als chauffeur. Anderzijds bood Uber de mogelijkheid aan gebruikers om aan een voordelige prijs op hun bestemming te geraken. Die combinatie werd een topconcept dat over de hele wereld scoort.

Wat jij hieruit leert:

Ga op zoek naar problemen in de markt, en hoe jij dit met je product of dienst oplost. Daarvoor heb je wél wat durf nodig. Werk samen met concurrenten, speel in op vraag en aanbod en met tradities te breken, zolang dit waarde oplevert voor je doelgroep.

Tinder

Of je er zelf gebruik van maakt of niet, Tinder is een gekende én succesvolle online dating-speler. Wat veel mensen niet weten is dat de app z’n succes te danken heeft aan offline events.

Tinder value hacking

Het product was vanaf het begin een enorm succes. De enige uitdaging was om voldoende gebruikers aan te trekken tot het product om op korte tijd snel te groeien. Daarom organiseerde Tinder offline dating events voor universiteiten.

Gratis events, waar je maar één ding voor moest doen om toegang te krijgen: de gratis Tinder app downloaden. Op die manier groeide het klantenbestand tot ongekende hoogtes. Ondertussen is Tinder een van de grootste dating platformen ooit.

Wat jij hieruit leert:

Het maakt niet uit hoe belangrijk de digitale wereld is voor onze samenleving: offline communicatie en awareness bevatten nog steeds enorme opportuniteiten voor je merk. Ontdek of dit ook voor jouw merk zo is, en speel je kansen uit.

Netflix

Wij kunnen ondertussen niet meer zonder: Netflix is onze partner in crime, in goede en slechte tijden. Raar maar waar: dat is niet altijd zo geweest.

Netflix Value hacking

Het platform zag er vroeger iets anders uit, en boodt online DVD rentals aan. Hoewel het idee goed werd onthaald, bleef groei uit. Het aantal gebruikers dat van hun dienst profiteerde bleef beperkt, omdat ze geen DVD spelers hadden om de dienst ook effectief te gebruiken. Op ‘t zelfde moment hadden ook producenten van DVD spelers het moeilijk. Zij verkochten niet veel, omdat hun gebruikers beperkte toegang hadden tot DVD’s.

Netflix startte daarom een samenwerking met een aantal van zo’n DVD producenten. Het bedrijf deelde coupons uit voor gratis Netflix DVD rentals in de verpakking van DVD spelers. Een topcombinatie, zo blijkt, want beide partijen profiteerden van een enorme boost. Een échte win-win.

Wat jij hieruit leert: 

Concurrentie of niet, soms kun je maar beter vrienden worden. Het zou zo maar eens kunnen dat één oplossing alle partijen vooruithelpt. Twee helften creëren samen één geheel. Zelfs als dat betekent dat je je ego even opzij moet zetten. Alleen zo ontdek je nieuwe opportuniteiten om waarde te creëren.

Do it yourself

De belangrijkste boodschap voor jou? Kopieer niet wat deze bedrijven je voordeden, maar leer uit de manier waarop ze denken. Zij zochten naar niet-alledaagse oplossingen, en vonden zo het ideale recept voor succes. Zoek naar unieke punten in de markt, naar wat je klant écht wilt. Naar achterstand van concurrenten, of een samenwerking over verschillende sectoren heen. Het is oké als dat niet meteen lukt. Winnen doe je enkel door eerst te oefenen. Succes!

Ultieme waarde voor jouw bedrijf? Laat het ons weten.