De meest efficiënte manier om je innovatiebudget te verdelen

Werkt jouw bedrijf met een jaarlijks innovatiebudget? De kans is groot. Wie wilt innoveren moet namelijk altijd eerst investeren. Toch lukt dit niet bij elk bedrijf even goed. Dat is logisch, want innovatie is niet voor doetjes. Het is moeilijk, tijdrovend en nieuw. Vooral dat laatste maakt het moeilijk om de juiste beslissingen te maken op ’t vlak van budgettering. Hoe verdeel je je innovatiebudget dan wél om er zoveel mogelijk rendement uit te halen? 

Waar het mis loopt

Prioriteiten stellen. Dat is waar het nog al te vaak misloopt. Veel bedrijven verspillen te veel geld aan dingen die eigenlijk niet nodig zijn, of niet bijdragen aan échte innovatie. Dingen die wel noodzakelijk lijken, maar uiteindelijk weinig opbrengen. Denk aan een allesomvattende tool, die veel kost en ook veel kan, maar die te ingewikkeld is om effectief te gebruiken.

Wanneer het dus tijd is om een budget op te stellen, gebeurt dit vaak vanuit de volgende vragen:

  • Hoeveel geld spendeerden we vorig jaar? Waaraan was dat?
  • Welke resultaten hebben we daaruit behaald?
  • Welke prioriteiten spelen er op dit moment? Zijn die anders dan voorheen?
innovatiebudget verdelen

Het resultaat is meestal een aanpassing van het budget, hier en daar een andere tool, en misschien een groep nieuwe medewerkers of partners. Omdat het vorig jaar ook zo gebeurde, of omdat de concurrentie het op die manier aanpakt. Eigenlijk is dat geen goed plan. Het staat échte innovatie in de weg, omdat het de investering in nieuwe uitdagingen en risico’s belemmert. En dat zijn meestal net de zaken waar je een grotere return on investment uithaalt. Hoe moet het dan wel?

Je innovatiebudget efficiënt verdelen

Harvard Business Review (HBR) vertelt ons dat je rekening moet houden met het feit dat innovatie eigenlijk uit twee onderdelen bestaat. Dat onderscheid is belangrijk, omdat de twee delen elkaar nodig hebben om samen tot een goed geheel te vormen. Mis je te veel van ’t ene, dan rendeert het andere niet naar behoren. HBR spreekt over Innovation Capacity en Innovation Ability.

Lees ook: Meer waarde, meer groei: maak kennis met Value Hacking.

Hoe het daartoe kwam? Door cases van giganten als Nokia, Kodak, Amazon en Apple te bestuderen ontdekte HBR een trend. Deze bedrijven investeren al jaren enorm in innovatie. De laatste twee van ’t lijstje spendeerden minder, maar deden wat wel doordachter. Zij investeerden in Ability in de plaats van in Capacity. Waar Nokia en Kodak faalden, slaagden Amazon en Apple big time.

Innovation Capacity

Capacity bestaat uit het potentieel voor innovaties. Het gaat over alles dat redelijk makkelijk beschikbaar is, of waar in ieder geval geen grote veranderingen mee gepaard gaan. Denk aan bepaalde technologieën, mensen en andere assets. De meeste innovatie budgetten worden dan ook geïnvesteerd in die Capacity. Dat betekent namelijk dat je een bepaald product verbetert, een dienst optimaliseert of je team uitbreidt met nieuwe expertise. Klinkt positief, maar heeft een belangrijke kanttekening: omdat het zo eenvoudig voorhanden is voor jou, is dat ook zo voor de concurrent. Je moét hier dus wel bijna in investeren, ook al haal je er uiteindelijk weinig concurrentieel voordeel uit.

Innovation Ability

is dat dan niet voldoende? Nee, want zorgt niet voor nieuwe duurzame waarde voor klanten. daarom: innovation ability. Moeilijkere manieren om waarde te creëren. nieuwe business modellen, optimalisering van customer experience, op maat gemaakte tools …

Dat is dus niet voldoende. Als ’t erop aankomt creëert het geen duurzame waarde voor je klanten, en dus ook niet voor je bedrijf. Daarom is het een must om ook te investeren in Innovation Ability. Dit houdt een aantal moeilijkere manieren van innovatie in. Het gaat bijvoorbeeld over business modellen of een drastische aanpassing in de customer experience.

innovatiebudget verdelen

Denk maar aan de bedrijven die HBR onderzocht. Nokia creëerde betere toestellen met nieuwe functionaliteiten, maar koos niet voor een nieuw systeem. Het oude werkte, en het toestel zou wel voor groei zorgen. Toch? Klopt, tot op het moment waarop Apple wél investeerde in iets dat écht waarde creëerde. Apple investeert blijvend in nieuwe technologie, en stelt daarbij altijd de user experience centraal. Dat gaf hen een enorme voorsprong, waar ze tot op de dag van vandaag nog steeds van profiteren.

Lean, Mean Startup Machine?

Dat principe doet ons een beetje denken aan het start-up principe. Een flexibele machine, waar innovatie dagelijkse kost is. Deze start-ups hebben geen keuze. Ze moéten wel snel en flexibel innoveren om hun streefdoel te bereiken. Anders ligt er een vervelende mislukking op de loer, die al na een paar maanden kan komen piepen. Dat wilt niemand, natuurlijk.

Zo’n start-up start vanuit een innovatief idee, en baseren hun groei op dat idee. Ze bieden enorme waarde aan de markt, op een manier waarop dat nog niet eerder gebeurde. Dat vraagt creativiteit en flexibiliteit. Ahja, want meestal heeft zo’n start-up slechts beperkte budgetten om te investeren. Ze moeten er dus wel doordacht mee omgaan. Denken, dromen en dan doen, met een bepaalde mate van risico en durf.

Wat hebben we dus geleerd vandaag? Dat je beter minder spendeert aan de Capacity kant, en iets meer over houdt voor de Ability zijde van ’t verhaal. Ontdek wat waarde creëert voor jouw bedrijf, en voor je klanten. Durf verder denken dan je concurrenten, en denk vanuit een start-up mindset. Geen gemakkelijke oefening, maar absoluut de moeite waard.

Een opstapje nodig? Wij helpen je transformeren.