5 manieren waarop een digitaal dashboard waarde creëert voor je bedrijf

Een digitaal dashboard spreekt voor zich. Met zo’n digitale tool presenteer je jouw data visueel voor op één plek. Data die relevant is voor jou, je collega’s en je klanten. Zo’n visuele voorstelling lijkt dus vooral een leuke extra om te hebben, maar is eigenlijk véél meer dan dat. Zonder dat je ‘t waarschijnlijk echt beseft levert een doordacht digitaal dashboard heel veel waarde op voor jouw bedrijf. Dit is waarom.

Altijd en overal toegang tot je data

Het meest voordehandliggende voordeel? Je hebt altijd toegang tot je data, waar je ook bent en wanneer je maar wilt. En dat geldt niet alleen voor jezelf, maar ook voor je collega’s en klanten. Het allermooiste van alles? Je hoeft er niet eens moeite voor te doen. Zo’n dashboard zet je één keer op, en verzamelt nadien altijd automatisch alle data die je nodig hebt. Daardoor hoef jij zelf niet meer in analytics-mode te duiken wanneer je er even niet bent geweest. Je dashboard vertelt het voor jou. Dat bespaart tijd én moeite, waardoor je meer ruimte hebt om andere dingen te doen.

De ideale rapportage-tool

Je digitale dashboard is meteen de ideale tool om te rapporteren. De meeste tools tonen je namelijk een overzichtelijke visuele weergave, waaruit je gemakkelijk data kunt afleiden. Grafieken, tabellen, kaarten … Je visualiseert de belangrijkste informatie op zo’n manier dat het voor iedereen duidelijk is. Zelfs voor een leek. Bovendien vergelijk je verschillende periodes met elkaar, afhankelijk van wat voor jouw belangrijk is. Een digitaal dashboard is snel en duidelijk, en bespaart je heel wat e-mailverkeer en opzoekwerk.

Inzichten vanuit elk platform

En natuurlijk bieden Google Analytics en Facebook Insights heel wat nuttige inzichten op zich. Een dashboard gaat niet verder met meer data, of meer details. De kracht ervan is net dat het al die data van verschillende plekken verzamelt in één overzicht. Zo zie je niet alleen meteen waar al je bezoekers vandaan komen, maar ook welke SEA campagne tot de beste  resultaten leidt, en met welke social inspanningen jouw Facebook engagement de hoogte in schiet. Van de best verkopende producten tot de best scorende e-mailcampagnes: al die data zie je gewoon op één plek. Jij connecteert eenmalig al je platformen. Je dashboard doet de rest. Handig, toch?

Dashboard DashThis

Wij maakten trouwens ook al een lijstje van drie Google Analytics Dashboards om je bezoeker beter te leren kennen. Lezen? 

Snelle en betere resultaten

Dat heeft als bijkomend voordeel dat je het verloop van je project als beter opvolgt als ooit tevoren. Hoe ver sta je van de vooropgestelde KPI? Welke problemen staan het behalen van je doel in de weg? Welke social media kanalen leveren niet het gewenste resultaat op? Die vragen beantwoord je op 1, 2, 3 met een digitaal dashboard. Moeilijkheden spoor je sneller op, en kansen liggen zichtbaar voor ‘t grijpen. Het is enkel een kwestie van de juiste instellingen en een correcte opvolging.

Transparantie en vertrouwen als salestool

En alsof dat allemaal nog niet voldoende is, creëert zo’n dashboard ook een stevige basis voor geloofwaardigheid en expertise. Het dubbelt als een salestool, die je inzet om potentiële klanten te overtuigen van jouw skills en een vlotte samenwerking. Je klanten houden met een digitaal dashboard zelf de touwtjes in handen. Op die manier creëer je transparantie en vertrouwen. Iets dat elke ondernemer gegarandeerd apprecieert.

Geen wonder dat wij fan zijn van tools als Klipfolio, DashThis en Supermetrics! Wij probeerden de afgelopen jaren heel wat opties, wrongen ons in de nauwste bochten, en leerden elk detail kennen. Ondertussen hebben we onze draai gevonden. Benieuwd hoe we dat ook voor jou doen?

Vraag je digitaal advies aan.