Wat zijn nu eigenlijk die Messenger Bots?

Begin deze week lanceerde Facebook de zogenaamde “Messenger Bots”. Door middel van deze nieuwe functie willen Mark Zuckerberg & co nog meer ondernemers naar hun platform brengen. Sterker nog: ze beweren dat Messenger Bots zorgen voor een nieuw type internet, waarin ondernemingen en hun klanten nog dichter bij elkaar zullen staan.

Zijn bots iets nieuws onder de zon?

Chatbots (en bots in het algemeen) kennen we al veel langer. Denk maar aan de Slackbot die aan een opmars bezig is, automatische reacties tijdens MSN-gesprekken of verschillende datingbots die al verscheidene jaren actief zijn.

Pinterest shopping

Tegelijkertijd geraakt ook interactie via digitale media steeds beter ingeburgerd. Bedrijven gebruiken Whatsapp als extra klantendienst, klanten krijgen pushmeldingen over hun favoriete producten en verschillende winkels beginnen te verkopen op Pinterest.

1 en 1 is 3

Een jaar geleden lanceerde Uber de mogelijkheid om een taxi te bestellen via Facebook Messenger. Dichter bij huis schakelde KLM de chatbot in om hun customer service te verbeteren. Maar Messenger Bots brengen een pak meer opportuniteiten met zich mee. Denk maar aan:

  • Een (online) kledingwinkel kan de bot gebruiken als personal assistant, die gerichte vragen stelt om de gebruiker (en zijn smaak) beter te leren kennen.
  • Blogs en nieuwssites die verhalen op maat kunnen pushen naar hun verschillende doelgroepen.
  • Pizza- of fastfoodketens die de mogelijkheid bieden om sneller te bestellen.
  • Een bioscoop die persoonlijke tips geeft voor goeie films en ineens ook laat weten wanneer deze in jouw buurt draait.
  • Een (semi-)automatische chatsupport die sneller en gerichter kan reageren op de vragen en opmerkingen van je doelpubliek.

Je merkt het wel: de lijst met mogelijkheden lijkt eindeloos. Messenger Bots kunnen dienen voor customer support, upselling, marketingactiviteiten of reservaties.

Messenger Bots in de praktijk

Bedrijven en diensten die Messenger Bots inpluggen, kunnen een live chat-button op hun website plaatsen. Een klik op deze buttons zal Messenger openen, waar chatbots je (potentiële) klanten helpen met hun vraag of bestelling. Bots kunnen reageren met tekst, afbeeldingen, links en call-to-actions.

Facebook Messenger Bot

Wanneer er niet één juiste oplossing is of wanneer je meerdere suggesties wil geven, kunnen bezoekers swipen doorheen een Facebook Carousel van mogelijkheden. Als ze hier op het gepaste antwoord klikken, worden ze onmiddellijk doorgestuurd naar de plaats waar ze nog meer informatie krijgen of onmiddellijk kunnen converteren.

Een chatbot: iets voor jou?

Enkele grote bedrijven zoals Burger King, Expedia, Salesforce en eBay hebben het privilege om te beginnen met Facebook Messenger bots. Heel wat andere organisaties zullen echter moeten wachten op de definitieve lancering van deze bots. Maar laat dit je niet tegenhouden om te beginnen met het ontdekken van de mogelijkheden en de basis te leggen van je eerste bot. Zo kan je bij de definitieve lancering onmiddellijk jouw bot implementeren.

messengerbot

Als laatste mogen we natuurlijk het prijskaartje van Messenger Bots niet vergeten. Facebook belooft dat Messenger Bots tijdens de beta-versie volledig gratis zullen zijn. Wat de toekomst brengt, is natuurlijk nog niet helemaal duidelijk.

Wil je minder werken in 2017? Maak dan gebruik van Messenger Bots

Kom gratis brainstormen

1 reactie

  1. De 7 conversie-killers die je in 2017 niet meer mag gebruiken | Digiti
    10 mei 2017 / 15:37

    […] “Klik hier” gebruiken Ik schreef het eerder al op onze blog: durf af te stappen van de ouderwetse “Klik hier”. Ga op zoek naar woorden die jouw doelpubliek […]

Maak deel uit van het gesprek:

*