Is jouw webshop wel veilig?

Het is hot nieuws geweest, en terecht ook. Test-Aankoop kondigde aan dat de helft van de webwinkels niet goed beveiligd is. Na een eerdere waarschuwing van enkele jaren geleden, rijst dit topic terug naar de oppervlakte. What’s the big fuzz, denk je misschien? Wel, hackers met slechte intenties kunnen blijkbaar zeer eenvoudig data van online shoppers verkrijgen. Bovendien kunnen ze malafide software installeren op de gebruikers hun computer. Wetende dat er tegen 2020 meer online als offline winkels zullen zijn, is dit dus een terechte bezorgdheid. Hoe kan jij er nu voor zorgen dat jouw webwinkel veilig is, zodat je klanten op beide oren kunnen slapen? Hieronder alvast vier tips!

Houd je webshop up-to-date

Er zijn tal van platformen waarop je jouw e-commerce business kan laten draaien. Zo zijn open source platformen zoals WooCommerce van WordPress enorm interessant. De kost is vrij laag en je kunt genieten van enorm veel flexibiliteit.

De enige downside is dat je zelf instaat voor het onderhoud van je website. Jij bent dus verantwoordelijk voor updates en patches. Patches als in pleisters? In zekere zin wel, ja. Wanneer er een lek op het platform wordt ontdekt, gaat WooCommerce een oplossing zoeken om het lek te dichten. Eens deze oplossing is geschreven en getest, wordt die beschikbaar gesteld. Het enige wat jij dan nog moet doen, is die oplossing (laten) uitvoeren op je eigen platform.

Safety First met een SSL certificaat

SSL staat voor Secure Sockets Layer, wat een encryptie protocol is die de communicatie tussen computers beveiligd. Een SSL certificaat zorgt er dus voor dat de verbinding tussen jouw website en de bezoeker veilig is. Hoe kan je dit zien? Als een website voorzien is van een SSL certificaat, zie je in de URL balk “https://…” staan.

Bij sommige webshops, zoals Coolblue, zie je hun bedrijfsnaam ook in de adresbalk vermeld. Dat is het meest veilige type SSL certificaat dat er bestaat. Het controleert namelijk niet alleen de domeingegevens, maar ook de bedrijfsgegevens. Dit wekt het meeste vertrouwen op bij de klant en is dus ideaal voor webshops.

SSL certificaat

What’s in it for me?

Uiteraard brengt dit wat extra administratie met zich mee, en ook een extra kost om zo’n certificaat aan te vragen bij je hostingpartner. Maar het loont wel degelijk de moeite. Zo is bewezen dat je 15% meer verkoopt ten opzichte van een website zonder SSL encryptie. Ook is het een belangrijk onderdeel van het Google algoritme geworden. Wil je dus blijvend hoger scoren in Google, is de aanschaf van een SSL certificaat absoluut aangewezen.

Kom je graag meer te weten over Search Engine Optimization (SEO)? Wij verzamelden even geleden 10 tips om jouw SEO te boosten in onze SEO checklist.

Iconen van betaalmogelijkheden wekken vertrouwen op

Amazon, Coolblue, Bol.com, Zalando,… Ze doen het allemaal; de iconen van alle betaalmogelijkheden die ze aanbieden op hun website plaatsen. Naast het feit dat het een visuele touch geeft aan je website, wekt het ook vertrouwen op.

web shop veiligheid betalingswijzen tonen

Het is niet alleen goed als je de iconen op je homepage plaatst, maar ook als je ze tijdens de check out flow een prominente plaats geeft. Zo is bewezen dat maar liefst 18% van de gebruikers een betaling annuleert. Wantrouwen in het vrijgeven van credit card gegevens aan de website is daarbij de belangrijkste oorzaak.

Webshop veilig betaalgegevens

Back up the back-ups

Hoe tijdrovend het soms ook kan zijn, je zult dankbaar zijn wanneer je moet terugvallen op je back-up. Hoe vervelend vind je het zelf niet als je computer crasht en je hebt nergens een back-up staan van je werk? Wel, zo is dat ook met je website. Het installeren of updaten van plugins kan bijvoorbeeld een impact hebben op de code van je website of op een andere plugin. Hierdoor kan je website enorm vertragen of crashen. Loopt er iets fout en heb je een back-up gemaakt, kun je nog altijd teruggaan naar de vorige ‘state’ van je website.

Het is balen wanneer je website door een klein foutje voor langere tijd offline gaat, en dus geen geld opbrengt. Zeker omdat het zo gemakkelijk te voorkomen valt!

Ga in zee met een sterke digitale partner

Wil jij een e-commerce platform opzetten met gegarandeerd succes? Ga dan in zee met een sterke digitale partner. Zij kunnen je niet alleen adviseren en digitaal ondersteunen, maar weten ook wat er speelt op de markt. Zo weten ze als eerste wanneer er een nieuwe patch is vrijgekomen om een lek te dichten en voorzien ze op regelmatige basis een back-up.

Sinds dit jaar is de GDPR wetgeving ook van kracht gegaan in Europa. Daarom is het van uiterst belang dat er op een consequente en veilige manier wordt omgegaan met de gegevens van je klanten. Hackers zijn namelijk niet alleen uit op geld, maar ook op data. Opletten geblazen dus! Ben je toch nog niet helemaal mee met die GDPR wetgeving? Wij lijstten even geleden alle basics van GDPR op.

Zoals al eerder aangehaald, zijn er tal van e-commerce platformen. Met enkele simpele zoektermen in Google vind je meteen een miljoen resultaten die je beloven een webshop in 1-2-3 te bouwen. Maar is dat wel de veiligste oplossing? Niets is wat het lijkt, en die vlieger gaat zeker ook op voor het internet.

Ga je met ons in zee?

Wil je je webshop naar een hoger niveau tillen? Ga dan in zee met een sterke digitale partner die durft af te wijken van de standaard route en buiten de lijntjes durft te kleuren. Hoe wij de digitale aanpak van jouw webshop kunnen versterken? Ontdek hoe wij het al deden voor Oxford Fashion.