App Store Optimization: 7 tips om jouw applicatie op te laten vallen

Een app bouwen en hem daarna onaangeroerd laten staan is nooit een goed idee. Net zoals dat bij een website ook de bedoeling is, moet je app de juiste gebruikers aantrekken en moeten die gebruikers ook converteren. Je kan hen enerzijds aantrekken door campagnes en advertenties, maar anderzijds kan je hen ook bereiken dankzij App Store Optimization (ASO), ofwel de SEO van de App- en Play Store.

App Store Optimization: exacte wetenschap?

Net zoals dat bij zoekmachinemarketing ook het geval is, geven de App- en Play Store hun geheimen niet prijs. Het verhaal van ASO klinkt dus net hetzelfde als dat van SEO: Richt je op je gebruiker, de rest volgt vanzelf.

App store opt

Eigenlijk betekent dit dat je constant aan je app moet sleutelen. Pas wanneer je je app blijft verbeteren, zal deze hoger scoren in de stores en dus opvallen bij jouw publiek. Natuurlijk zijn er wel enkele factoren die ervoor zorgen dat jouw app nét dat tikje hoger staat dan die van je concurrent:

1. Kies een sprekende titel voor je app
Deze eerste klinkt vrij logisch en verwaarloosbaar, maar is één van de belangrijkste parameters. Vooraleer je je app een naam geeft, moet je goed nadenken over de zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt. Deze zoekwoorden kan je best (subtiel) verwerken in de naam van je applicatie.

2. Overtuig je gebruiker twee keer
De App en Play Store bieden je de kans om een korte en lange beschrijving van je app te voorzien. Probeer de korte beschrijving te gebruiken om potentiële gebruikers te overtuigen en hen warm te maken om door te klikken. Op de volgende pagina kan je een langere omschrijving tonen, en je gebruikers teasen om je app te downloaden.

Airbnb app store description

3. Maak een onvergetelijke eerste indruk
Het allereerste dat (potentiële) gebruikers zien, is het icoon van je applicatie. Denk dus goed na over een activerende en unieke afbeelding. Daarnaast kan je ook nog extra afbeeldingen voorzien om het gebruik van de app te verduidelijken. Ga hier verder dan de gewone screenshots, en maak sprekende beelden van gebruikers in actie.

4. Bepaal de juiste keywords
Op dit vlak neemt de App Store van Apple een voorsprong op Googles Play Store. Als iOS-ontwikkelaar kan je bepaalde categorieën en zoekwoorden aan je applicatie toekennen. Gebruik hiervoor alleen belangrijke zoekwoorden die je app duidelijk omschrijven. Je hebt immers maar 100 karakters, dus de relevantie tussen de woorden en je app is ontzettend belangrijk.

5. Verzamel goede ratings en reviews
Zowel de Play- als de App Store willen de beste content tot bij hun gebruikers brengen. Zij rekenen voornamelijk op ratings en reviews om de kwaliteit van je app te bepalen. Hoe groter de concurrentie wordt, hoe belangrijker het dus is om een hogere rating te hebben.

app store reviews

Tegelijkertijd zijn ratings natuurlijk ook heel belangrijk om downloads te genereren. Zou jij een app downloaden die enkel slecht scoort? Vraag dus af en toe een review aan je gebruikers!

6. Verspreid een link naar de Play Store
Als je wil scoren in Googles Play Store is het enorm belangrijk om veel relevante links naar jouw applicatie te laten leiden. Kwalitatieve en relevante links zorgen er immers voor dat je sneller en beter gevonden zal worden. Bij de App Store heeft dit (nog) geen bewezen effect.

7. Haal heel veel downloads
Deze laatste tip heb je natuurlijk niet in de hand, terwijl dit net één van de belangrijkste factoren is om te scoren in de App- en Play Store.

Kan jouw app meer exposure gebruiken?

Kom gratis brainstormen

Maak deel uit van het gesprek:

*