Onze Key Takeaways van FITC Amsterdam

Tijdens FITC werden 5 Digitisten twee dagen lang ondergedompeld in de wereld van ‘Future, Innovation, Technology and Creativity’. Welke ideeën en inzichten pikten we mee?

1. Schoonheid verandert de betekenis van je werk

Stefan Sagmeister, founder van Sagmeister & Walsh, gaf op maandagochtend de aftrap van het event. Zijn openingstalk “Why Beauty Matters” ging over de schoonheid en onderscheidende factoren van alledaagse dingen. Denk bijvoorbeeld aan een Parijs metrostation: je bent er niet graag, het is er koud en het stinkt er. De metrostations in Moskou dompelen je daarentegen onder in een unieke sfeer. Je vergeet ze niet en herkent ze uit elk ander metrostation. Kortom: je bent er graag en de schoonheid van dit station geeft je een goed gevoel.

Daarna vertelde Stefan Sagmeister ons over een nietszeggend tunneltje in Brooklyn. Mensen gebruikten het om hun behoefte te doen of zaken te regelen die het daglicht niet mochten zien. De juiste sfeer en muurschilderingen zorgden ervoor dat de brug veranderde in een echte hotspot en populaire plaats om trouwfoto’s te maken.

2. Don’t be a d*ck

Als je een designer bent, ken je ongetwijfeld GMUNK wel. De man die ooit als grafisch designer begon, werkt vandaag met licht en lasers om logo’s, videoclips en reclame te maken. De afgelopen jaren werkte GMUNK samen met bekende namen als Eric Prydz, en zette hij zich in voor onder andere Adobe en Microsoft. Hij vertelde ons dat alles wat je doet om karma en inzet draait.

Tegelijkertijd gaf GMUNK ons een gouden truc voor een goede samenwerking. Je moet constant openstaan voor nieuwe dingen. Zorg ervoor dat je nooit blijft hangen in een bepaald stramien, werkwijze of idee. De magie begint immers pas wanneer je uit je comfortzone durft stappen.

3. Toon durf

Tokyoplastic is een animatie-, illustratie- en 3D modeling-studio uit het Verenigd Koninkrijk. Vroeger maakten ze een volledig concept alvorens ze dit aan hun klanten verkochten. Door een gebrek aan goede afspraken en regels gingen hun prospecten vaak aan de haal met ontwerpen en ideeën. Doorheen de jaren leerden zij één belangrijk ding: heb haar op je tanden. Durf ‘nee’ te zeggen tegen te opdringerige klanten en zorg altijd voor goede afspraken.

4. Ga weg van je scherm

Wie (online) onderneemt, moet af en toe durven wegkijken van zijn of haar scherm. Zo dacht ook Naomi Atkinson, een designer en onderneemster uit het Verenigd Koninkrijk. In een tijd waar online shops als paddenstoelen uit de grond rijzen, besloot Atkinson om de offline wereld te veroveren met haar Whosit & Whatsit.

Haar fysieke winkel vraagt een hoop geld, tijd en stress, maar uiteindelijk verkozen zowel Naomi als haar klanten de offline winkel boven de online store. Deze winkel dient voornamelijk ter ondersteuning van haar online winkel, maar kan ook een persoonlijkere band opbouwen met haar klanten. Hoe goed je dus ook bezig bent met on- en offline, neem geregeld een stapje terug om de opportuniteiten van je business maximaal te benutten.

5. Raak een gevoelige snaar

Marcus Ivarsson is de creative director van North Kingdom, een award-winning agency uit Los Angeles en Zweden. Hij vertelde de zaal dat “design for emotion” eenn van de belangrijkste taken van een designer is. Om daarin met glans te slagen, moet hij volgens Ivarsson werken volgens het F-U-C-<3-principe.

De creative director vertelde ons dat Function, Usability, Cosmetics en Kärlek (liefde) de vier bouwstenen zijn voor een magisch design. Zo’n design kan volgens hem écht iets teweeg brengen bij je doelpubliek.

6. Ga op onderzoek

Zelfs wanneer je iets fictief maakt, moet je werk levensecht zijn. David Sheldon Hicks neemt dit heel letterlijk en ging op onderzoek voor de interfaces van The Martian, Avengers, Guardians of the Galaxi en Iron Man. David’s agency Territory Studios gaat voor al hun klanten op uitgebreid onderzoek, spreekt met experts en vraagt zelfs raad aan de mensen van NASA. De creative director vertelde ons dat je alles moet doen om je klant maximaal te kunnen helpen. Zelfs al vraagt dit uitgebreid onderzoek en moet je daarvoor af en toe uit je comfortzone stappen.

7. Just do it

“Soms moet je gewoon doen”, moet James White gedacht hebben, toen hij enkele jaren geleden startte als illustrator en designer. Hij baseerde zich op de 80s-stijl en besloot om daar niet van af te wijken. Volgens hem is alles een kwestie van “just take a shot”. Je moet dingen testen, je eigen stijl kiezen en proberen. Want zelfs als je faalt, heb je sowieso iets geleerd.

Tegelijkertijd is er het verhaal van Mr Bingo. Hij wilde zijn boek “Hate Mail” aan de man brengen met een originele campagne. Daarom besloot hij om postkaarten te versturen met een harde boodschap, zelfs al raadden verschillende mensen dit af. Als klap op de vuurpijl lanceerde hij ook onderstaande video om zijn boek in de markt te zetten.

8. Timeboxing is de Gouden Graal

Ik had het eerder al over GMUNK, die ons vertelde over karma en samenwerken. Wat natuurlijk nooit mag ontbreken in een goede samenwerking is een deftige planning. De designer vertelde ons dat je je agenda moet volplannen, en dat deze toegankelijk moet zijn voor je collega’s. Zo leg je druk op jezelf en zorg je voor een hogere productiviteit.

“Daarnaast moet je de waarde van je tijd kennen”, verkondigde illustrator Ash Torp. Wanneer je je taken getimeboxt hebt, moet je jezelf constant uitdagen. Probeer bijvoorbeeld eens een tijdslimiet te zetten op je Facebook- en Twittertijd. De tijd die je dan wint, kan je op een betere en waardevollere manier inzetten.

Als laatste vertelde UX-director Irene Pereyra ons over de getimeboxte conceptfase. Zij en haar team werken amper één uur aan een concept. Door simultaan te werken en taken uit te wisselen, bepalen zij de noden en doelen in amper één uur. Zo kunnen ze op dezelfde tijd een stevige basis neerzetten. Of zoals we bij Digiti steeds zeggen: don’t work harder, work smarter!

Schermafbeelding 2016-03-04 om 17.28.34En ja… die ene tip.

Wat mij en mijn collega’s heel hard opviel, was dat quasi iedere designer het gebruik van drugs en alcohol aanmoedigde om betere designs af te leveren. Natuurlijk raden we je dit absoluut niet aan. Wil je toch het maximale uit je designs te halen, zonder je “Eigen Kweek”? Contacteer vandaag onze designers!

Ben je zelf een design talent? Solliciteer vandaag nog!

Kom ons team versterken

 

2 reacties

  1. 10 redenen waarom inbound marketing de Heilige Graal van marketing is | Digiti
    12 mei 2017 / 14:00

    […] Gerelateerd: 8 Effectieve tools die bezoekers omtoveren tot leads […]

  2. 3 Dingen die je mist wanneer je niet aan inbound marketing doet | Digiti
    12 juni 2017 / 12:50

    […] bundelden reeds 8 effectieve tools die bezoekers omtoveren tot leads. Ontdek ze vandaag en ga meteen aan de slag met […]

Maak deel uit van het gesprek:

*