Hoe creëer je een digitale beleving voor de bezoekers van jouw bedrijfssite?

Open Bedrijvendag staat voor de deur en dat betekent een horde bezoekers die maar al te graag eens alle hoekjes en kantjes van jouw bedrijf willen ontdekken. Als je bedrijfssite van redelijke omvang is, is het niet eenvoudig om je bezoekers wegwijs te maken. Plannetjes en kaarten zijn ondertussen zó passé dat je best naar de digitale oplossing kijkt. Wat dat dan juist is? Dat leggen we even uit a.d.h.v. een case study.

Bepaal de doelstellingen

Er zijn verschillende manieren om een plattegrond te digitaliseren. Eerst en vooral is het belangrijk de vraag te stellen wat je juist wil bereiken. Is het doel om de bezoekers op te leiden en te informeren over je site? Dan kan je best de digitale map voorstellen tijdens een presentatie en daar doorlopen. 

Wil je dat de bezoekers zelfstandig zonder al te veel uitleg hun weg kunnen vinden? Dan kan je best gaan voor een interactieve voorstelling van je bedrijfssite. Dat kan je dan nog voor verschillende toestellen beschikbaar maken (tablets, mobiele apps, touchscreens, …). Wat een app zo leuk maakt, is dat je daar bijvoorbeeld nog een spel in kan verwerken. Je bezoekers ontdekken dan spelenderwijze je terrein.  

Een chemische gigant in kaart gebracht

B.A.S.F. kwam met de vraag om hun Antwerpse bedrijfssite digitaal in kaart te brengen. Op regelmatige basis beginnen nieuwe contractors bij B.A.S.F. te werken en hebben ze de eerste weken geen flauw benul waar ze juist moeten zijn. Ook krijgen ze regelmatig bezoek van scholen voor één dag. Eens ze hadden uitgelegd hoe de site juist in elkaar zit en waar ze naartoe moeten, was de dag al half om. Om dit toch allemaal wat efficiënter te laten verlopen en uiteindelijk ook tijd te besparen, wilden ze investeren in een digitale map van de Antwerpse site. 

De doelstelling van B.A.S.F. Antwerpen was in de eerste plek om nieuwe bezoekers meer informatie te geven over de verschillende bedrijven, grondstoffen en eindproducten op hun Antwerpse bedrijventerrein. Voor hen was het van cruciaal belang om de verschillende installaties duidelijk weer te geven op de map, alsook wat de relatie onderling is: in welk fabrieksgebouw worden bepaalde stoffen gemaakt, waar worden die stoffen voor gebruikt en naar waar wordt dit vervoerd? De instructeur kan dan via enkele simpele klikken aantonen hoe heel het terrein in elkaar zit en welke stoffen naar waar worden gebracht.  

Op lange termijn willen ze gewone bezoekers wegwijs maken d.m.v. touchscreens te plaatsen verspreid over de site. Zo zie je maar dat het digitaliseren van je terrein voor verschillende doeleinden gebruikt kan worden.

Ontdek de case van BASF

BASF

Nu jouw bedrijfssite?

Beeld je maar eens in. Je bezoekers komen aan, worden vriendelijk ontvangen en krijgen een korte inleiding over het bedrijf en het terrein, waarna ze op hun eigen tempo de vrijheid krijgen om de site te ontdekken a.d.h.v. een app of enkele touchscreens. 

Als het allemaal wat interactiever mag, kunnen mensen via de app een spel spelen om zo de meeste punten te behalen. Denk aan: opdrachten uitvoeren, foto’s nemen, kennisvragen beantwoorden,… Via het leaderbord kunnen ze real-time volgen wie aan de winnende hand is en op het einde krijgt de winnaar een prijs. Laat hun overwinning dan ook even delen op social media met een gepaste hashtag en al zijn volgers en vrienden hebben je bedrijf dan ook weer even gezien. 

Je creëert een hele beleving waar mensen jaren nadien nog over praten. Zoals iedereen weet: mond-aan-mond reclame werkt nog steeds het beste, zeker anno 2019. 

Hebben we je interesse aangewakkerd? Praat er eens over met Maarten of Arnaud. Onze Business Developers helpen je graag verder. Neem contact op.