Dashboarding done right: tips & tricks om jouw data correct te visualiseren

Data is hét modewoord van het afgelopen decennia en terecht ook. Sinds de intrede van “den ICT” circuleert er veel data in het rond waar elk bedrijf wel wat mee kan. Iedereen probeert dan ook op zijn eigen manier die data te capteren en te visualiseren om zo de juiste conclusies te kunnen trekken. Afhankelijk van hoe je je data weergeeft, kan je snellere of andere analyses maken. Hier alvast enkele tips & tricks om jouw data op een juiste manier weer te geven.

Ontdek hoe we het juiste dashboard ontworpen voor KBC

1. Verkrijg inzicht in je data

Om te weten welke data je wilt tonen op je dashboard, is het belangrijk eerst te bepalen wat voor data je binnenkrijgt en wat relevant is en wat niet. Vaak wordt elk soort data binnengetrokken en gevisualiseerd, maar eigenlijk ben je daar niets mee en neemt het alleen maar meer plek in van je dashboard. 

Naast de relevantie van data is het ook belangrijk te kijken naar wat je juist wil tonen van die data. Je kan bijvoorbeeld nadenken over de volgende zaken:

  • Is het nuttig om bepaalde informatie real-time weer te geven? 
  • Zijn er Key Performance Indicators (KPI’s) die gemonitord moeten worden? 
  • Is het nodig om samenvattingen van data te genereren?
  • Kan er een voorspelling gemaakt worden van sommige data?
  • Kunnen we de vooruitgang naar een bepaald doel weergeven?
  • Zijn er trends in data dat we na verloop van tijd kunnen tonen?

Eens je die oefening hebt gedaan, kan je je data gaan opsplitsen in drie categorieën:

  1. Analytische data: trends en voorspellingen
  2. Operationele data: doelen opvolgen en (live) prestaties weergeven
  3. Presentatie data: Key Performance Indicators en samenvattingen van data

Rangschik ook je data in volgorde van belangrijkheid. Zo kan er een hiërarchie gemaakt worden in je dashboard en hoef je niet dagelijks eindeloos te scrollen naar die ene grafiek die je eigenlijk ten allen tijde moet checken.  

2. Visualiseren, wie zijn best doet zal het leren

Er bestaan onnoemelijk veel soorten grafieken. Toch is het belangrijk de juiste grafiek te gebruiken, anders trek je misschien nog de verkeerde conclusies. Met die veelheid aan informatie, hoe weet je dan welke grafiek te gebruiken voor welk type data? Gelukkig zijn daar bepaalde richtlijnen voor uitgewerkt.

Om het eenvoudig voor te stellen, werk je best met staaf- of taartdiagrammen wanneer het gaat over verschillende categorieën. Als je liefst een vergelijking maakt tussen de categorieën, kan je best opteren voor een staafdiagram. Als je een overzicht wenst van de categorieën dan is de taartdiagram de beste keuze. 

Bijvoorbeeld: Je wil een overzicht van al de producten die je in stock hebt en hoeveel er van elks aanwezig zijn.


Dashboarding done right: tips & tricks om jouw data correct te visualiseren

 

Bijvoorbeeld: je wil kunnen vergelijken welke producten het beste verkopen.


 

Als je effectief met cijfers begint te werken, verkies je best lijn- of puntgrafieken. Indien je graag een evolutie weergeeft, is een lijngrafiek de beste keuze. Als het niet van belang is om een evolutie te zien, opteer je best voor een puntgrafiek.

Bijvoorbeeld: Je wil van het afgelopen jaar weten welk product wanneer het meest is verkocht.

Dashboarding done right: tips & tricks om jouw data correct te visualiseren

 

Bijvoorbeeld: Je wil weten of de verkoop van je product beïnvloed wordt door de temperatuur.

Dashboarding done right: tips & tricks om jouw data correct te visualiseren

 

Uiteraard zijn er nóg meer mogelijkheden om je data te visualiseren dan wat hierboven wordt aangehaald, maar het geeft je al wel meer inzicht in de basics van de grafieken. Wens je toch een meer gevorderde grafiek dan kan je best eens een kijkje nemen naar de data visualisatie richtlijnen van Google.

3. Organiseer je dashboard

Eerder in dit artikel gaven we al aan dat je best al je data opsomt in volgorde van belangrijkheid. Zo zie je ook meteen of je eventueel meerdere dashboards per type (analytisch, operationeel, presentatie) nodig hebt of niet en alles gewoon op één pagina kan schikken. 

Aan de hand van het voorbeeld van hierboven past alles wel op één overzicht. Dan kan je beginnen kijken wat er eerst getoond moet worden, en welke ook interessant zijn, maar minder van belang.

Dashboarding done right: tips & tricks om jouw data correct te visualiseren

Conclusie

Je moet eerst een hele oefening vooraf doen voordat je effectief je data kan beginnen te visualiseren. Je zal wel snel merken dat dit zijn vruchten afwerpt. Je zal eenvoudiger de juiste data kunnen terugvinden en ook sneller analyses of conclusies kunnen trekken. Op die manier kan je ook sneller aan de slag om bepaalde processen te verbeteren of om bepaalde beslissingen te nemen, wat uiteindelijk allemaal in het voordeel is van je bedrijf.

Hoe wij de dashboards aanpakten voor SDWorx? Neem hier een kijkje