De 5 takeaways van Awwwards NYC 2016

Awwwards moet zowat de startpagina van iedere designer zijn. Op deze inspirerende website tonen verschillende webdesigners en developers elke dag opnieuw hun beste werk. Elke website die op Awwwards verschijnt, wordt beoordeeld door een vakjury en designers van over de hele wereld. Je mag dus gerust stellen dat op Awwwards designtrends worden gemaakt of gekraakt.

Daarnaast organiseert Awwwards ook de jaarlijkse Awwwards Conference, waar designers uit alle uithoeken naartoe trekken. Dit jaar was ik er voor de allereerste keer bij, en pikte er enkele dingen op die ik niet snel zal vergeten. Om er een paar te noemen:

1. “Encourage the Ferret”

Jon Burgerman noemt zichzelf een “ideeënmachine”, die de afgelopen jaren voor Pepsi, Nike en Nokia gewerkt heeft. Hij begon zijn betoog op de Awwwards Conference met een filmpje van een fret die onverwacht een voetbalmatch verstoorde.

Daarna zei hij dat we stoorzenders zoals de fret gewoon moeten aanmoedigen. Wat hij eigenlijk bedoelde, is dat je een idee enkel kan testen door het uit te voeren. Het is pas wanneer je iets doet of maakt dat je je kan voorbereiden op iets onverwacht. Net zoals de fret op dat voetbalveld. Daarvoor bestaan 4 verschillende stappen:

Improviseer, gebruik wat je hebt, negeer elk fiasco, bouw het en laat gebruikers interageren.

2. “Ontdek wat je gebruikers doen, niet wat ze zeggen”

Als Android je vraagt om zogenaamde ‘watch faces’ voor hun smartwatches te maken, dan doe je dat. De mensen achter ustwo wilden echter niet alleen simpele tijdsaanwijzers maken, ze wilden een persoonlijke gebruikerservaring creëren. Daarom gingen ze eerst en vooral op onderzoek naar watch faces en hun gebruikers. Tijdens hun onderzoek ontdekten ze dat mensen niet alleen een watch face willen die bij hun kleren past, maar die ook matcht met hun humeur en locatie.

Ze besloten om hun gebruikers zelf watch faces te laten maken, die nooit lelijk kunnen zijn. Ustwo duwt een gebruiker dus in een bepaalde richting en geeft hem het gevoel dat hij een unieke watch face creëert. De moraal van het verhaal? Luister niet naar wat je gebruikers zeggen. Ontdek wat ze willen en doen, en speel daarop in.

"

"We build curated experiences, otherwise the user will fuck it up."

3. “Rally against the sameness”

Olof Schybergson, de CEO van Fjord Design, schudde het publiek van Awwwards Conference wakker met een opvallend statement. Hij vertelde het publiek dat design altijd centraal staat en bijdraagt aan je business. Hij wil vechten tegen de “sameness” binnen de designwereld door inside-out design thinking.

Fjord bedacht The Love Index om de hoogte- en dieptepunten van een gebruiker te leren kennen. Deze index visualiseert de relaties met de gebruikers en biedt zo een strategische meerwaarde bij de optimalisatie van je product. Zo creëer je langetermijnrelaties die veel interessanter zijn dan relaties van korte duur.

4. “Can you feel me”

“Emotion is often thought of as a byproduct of design, rather than the driver of a great experience.” Met die woorden begon Sherine Kazim, Managing Director van Huge, haar talk. Kort door de bocht zei ze dat we niet alleen moeten denken aan de ervaring van onze eindgebruiker. Volgens haar moeten we denken aan de emotie die ons werk teweeg brengt.

Terwijl designers vandaag de dag nog teveel kijken naar de mooie en functionele dingen, denken ze nog te weinig na over wat hun werk teweeg kan brengen. Die (emotionele) outcome moet dus mee worden opgenomen tijdens de creatie van een nieuw design.

"

"As designers we have to take more responsibility around the emotions that our products create."

5. “Be the Black Sheep”

Mike Kus is een designer uit de UK die zich specialiseert in website- en user interface-design. Hij vertelde dat iedere bezoeker van een website uniek is, terwijl designers vooral websites creëren die op elkaar lijken. Daarom bedacht hij 5 aparte designfases, die hij ‘visual distinctive design’ doopte.

1. Recognize. Leer je klant goed kennen. Ontdek zijn identiteit en zoek uit hoe je hem beter kan helpen, want dat is de essentie van engagerende webdesigns.
2. Extract. Duik dieper in het verhaal van je klant, zijn persoonlijkheid, zijn waardes en attitudes. Begrijp zijn missie en visie.
3. Distill. Verzamel al je research, vergelijk verschillende factoren en creëer een eerste versie van je verhaal.
4. Characterise. Bepaal een unieke visuele taal, die past bij dat verhaal, je identiteit en je klant.
5. Build. Zorg dat jij het zwarte schaap bent. Maak iets dat uniek is, niet iets dat iedereen doet.

Awwwards Conference

Dit zijn voor mij de belangrijkste takeaways van de 18 talks die ik zag tijdens Awwwards Conference 2016. Heb jij de livestream gevolgd? Wat was volgens jou de interessantste quote van deze 2 inspirerende dagen? Laat het me weten via Twitter!

Maak deel uit van het gesprek:

*