Alle Rode Neuzen in dezelfde richting

Rode Neuzen Dag is eerder dit jaar van start gegaan in heel Vlaanderen. Een actie van DPG Media en Belfius om geld in te zamelen voor projecten die jongeren mentaal sterker maken. De actie is voornamelijk gericht op scholen, en daarnaast wil het ook buzz creëren bij het grote publiek. Rode Neuzen pakt het offline al groots aan – 250 Rode Neuzen Dag-feesten in de scholen en een grote slotshow bij VTM. Samen met hen maakten we hun digitale aanpak nog grootser.

Samen op ontdekking

Rode Neuzen Dag staat in het teken van geld inzamelen voor projecten die de mentale, sociale en fysieke weerbaarheid van jongeren sterker maken. Alle registraties van de acties en donaties gebeuren online dus een uitstekende digitale beleving is noodzakelijk. Hoe wij dit hebben aangepakt? Alles begint uiteraard met een grondige Discovery fase. 

We starten met een kick-off meeting. Samen met het core-team zitten we aan tafel om elkaar beter te leren kennen en om het hele strategische traject uit de doeken te doen: wat gaan we allemaal bekijken, hoeveel sessies gaan we houden, wie moet er allemaal aanwezig zijn (zowel interne medewerkers als eventuele stakeholders),…. ?

Vervolgens namen we een ‘deep dive’ in DPG Media. Wat is het uiteindelijke doel dat ze willen behalen? Welke uitdagingen hebben ze de afgelopen jaren gehad? Hoe liep het huidige proces? Alles werd in kaart gebracht en in vraag gesteld.

Al snel kwam naar boven dat rapportage een belangrijk onderdeel was voor hen. Data, data, data. Zonder de juiste cijfers, kunnen ze ook niet de juiste beslissingen nemen, conclusies trekken of aanpassingen maken. De dashboarding moest goed zitten.

Meer weten over dashboarding? Lees onze blogpost over “Dashboarding done right: Tips & Tricks om jouw data correct te visualiseren

Daarnaast was een goede gebruikerservaring van de website cruciaal. Bezoekers en donoren moeten snel en eenvoudig hun weg kunnen vinden doorheen de website. Vervolgens willen ze ook graag jaar op jaar het recordaantal Rode Neuzen Scholen verbreken, dus dat zou een mooie nice-to-have zijn om het beter te doen dan vorig jaar.

Tijdens de sessie bekeken we ook welke workshops er nodig waren en hoeveel. Om het op een eenvoudige manier voor te stellen, werden de workshops opgedeeld in thema’s. De thema’s gingen van enerzijds de publieke website tot de online marketing strategie en interne dashboarding. In totaal zijn er op 10 dagen tijd 8 workshops gegeven om àlles in kaart te brengen.

Leidraad doorheen het project

De doelstellingen die DPG Media stelden, vertaalden we naar kernwaarden die ons door het project zouden leiden en die we steeds in het achterhoofd hielden. Wat die zijn? We hebben ze mooi voorgesteld voor jou:

Rode Neuzen Kernwaarden

 

In de eerste plaats draait het platform om mensen: mensen die acties opstarten of geld doneren om anderen te helpen. Die menselijke kant moest goed belicht worden. En waar houden mensen van? Juist, verhalen. Verhalen doen iets met een mens, en zetten mensen aan tot actie. Op de website laten we de kinderen en jongeren zelf aan het woord om hun moeilijke, inspirerende of ontroerende verhaal te vertellen. Op deze manier krijg je bezoekers echt mee in je verhaal, waardoor ze sneller zullen bijdragen, of dat nu is door te doneren, een actie te steunen of er zelf één op te starten. Vanzelfsprekend diende de website dan ook activerend te zijn. Het moet je aanzetten tot doneren of tot het opzetten van een actie. 

Wanneer de bezoeker dan een donatie had gedaan of een actie had geregistreerd wilde DPG Media hen ook bedanken, hen erkennen voor de goede daad die ze hebben verricht. Uiteraard willen mensen ook weten waar dat geld dan juist allemaal naartoe gaat. Transparantie kon dan ook niet uit het oog verloren worden. 

DPG Media zou ook DPG Media niet zijn, moest het niet entertainend zijn. Offline creëren ze veel buzz met de rode neuzen die je in winkels kan kopen en met hun slotshow dat ze op elke Rode Neuzen Dag School geven. Online wilden ze dezelfde entertainment-factor creëren als offline.

Tot slot was het ook een vereiste om duidelijk te communiceren en de bezoeker zodanig te begeleiden doorheen de website dat het een fluitje van een cent zou zijn om te registreren of te doneren.

Intelligent online platform

Op basis van grondig onderzoek en met de kernwaarden in het achterhoofd, was het resultaat een intelligent online platform. Al het manuele werk dat DPG Media vorige jaren moest uitvoeren, werd geautomatiseerd. 

Het hele platform zou modulair opgebouwd worden waardoor het future-proof is. In plaats van elk jaar de vorige website in de vuilbak te gooien en een nieuwe te laten maken, willen we er nu voor zorgen dat hierop voortgebouwd kan worden.

Rode Neuzen Digital Discovery

Alle doelgroepen worden aangesproken: bezoekers, actievoerders, scholen én beheerders vinden op één website in enkele klikken wat ze zoeken, waardoor conversie wordt opgedreven. Wat dan uiteindelijk ook resulteert in meer geldinzameling, meer acties, én meer Rode Neuzen scholen.

Betreft de Rode Neuzen Scholen, daar is het recordaantal alvast verbroken! In 2018 doopten 470 scholen zich om tot Rode Neuzen Scholen. Sinds 17 juni zijn er al 1000 Rode Neuzen scholen in Vlaanderen! Lees het artikel er op na.

Het oog wilt ook wat

Je kan je wel inbeelden dat er tijdens 8 workshops op 10 dagen tijd enorm veel informatie en kennis is gedeeld. Alle post-its, schetsen, presentaties en andere documenten hebben we verzameld en per thema genoteerd en uitgetekend. 

Die info brachten we samen in een bundeltje dat we aan iedereen van het core-team hebben gegeven zodat er een duidelijk overzicht was van wat er allemaal was besproken.

Rode Neuzen Digital Discovery

De architecturale structuur van de publieke website, de financiële koppelingen, de online marketingstrategie, de webshop en hoe de logistieke aanpak is gedefinieerd, de interne dashboarding, …. Dit alles kon je terugvinden in de bundel zodat elke partij op de hoogte was van het hele project.

Meer weten over Discovery fase? Lees dan onze blogpost over hoe wij er voor zorgen dat de verwachtingen zijn afgestemd met onze klanten.