5 x webdesign tussen de soep en de patatten

Ach, waarom zou je je website door een professional laten maken … als het internet vol staat met templates waarvoor je geen sikkepit code moet kennen? Goedkoop en gemakkelijk! Maar aan de vormgeving van zo’n website proef je het gebrek aan ervaring. Wat zijn de meestgemaakte webdesignfouten van deze digitale doe-het-zelvers? Of: waarom webdesign écht een vak apart is.

1. Kleuren en fonts swingen de pan uit

Als je plots in een online foute disco bent beland, is de website waarschijnlijk niet gemaakt door een pro. De mogelijkheden voor de maker waren eindeloos, dus koos hij … alles. En zeker het felste. Maar het effect bij potentiële klanten is weinig professioneel. Kleuren, lettertypes, plaatsing van tekst enz., allemaal keuzes waar een geoefend oog voor nodig is.

9

2. De foto’s zijn niet geloofwaardig

Stockfotowebsites lijken de heilige graal van huis-tuin-en-keuken-websitemakers, want: niet duur, kwalitatief goed en geen zorgen over de auteursrechten. Echter … authenticiteit boost betrouwbaarheid en aantrekkelijkheid. En ‘echt’, dat zijn die stockfoto’s niet.

Schermafbeelding 2016-05-26 om 15.05.15

3. Pagina’s genereren on-sociale links voor sociale media

Als de link naar een pagina zou gedeeld worden op Facebook, Linkedin enz. dan heeft je link er baat bij om een aantrekkelijke titel en foto te hebben, en een tekst die triggert om verder te lezen. Op die manier klikken meer potentiële klanten erop en groeit het aantal bezoekers naar de pagina. Vaak is aan de juiste metatags voor sharing geen aandacht geschonken in de code van een doe-het-zelf-website.

11

4. De metatags halen niet het onderste uit de kan

In de code van een website zijn allerlei gekke stoten te vinden: fouten die ervoor zorgen dat Google de juiste websitepagina nooit zal vinden, een vergeten conversiepixel of UTM-tags … Ook heel belangrijk zijn de juiste metatags, zodat je websitepagina als zoekresultaat de nagel op de kop slaat. Met een juiste en duidelijke titel, twee lijntjes copy die zonder tralala info geeft enzovoort. Gebruik de 70 (titel) en 155 (metadescription) karakters voor elke pagina zorgvuldig en efficiënt.

12 13

5. De user experience is frustrerend

Een homepage om verloren te lopen, dode links, eindeloze loops in de navigatie, formulieren die niet werken, 404’s, info die niet meer up-to-date is … Eens zo’n website is gemaakt en online gaat, kijkt niemand er nog naar om. En dat is frustrerend voor de gebruiker.

14

 

Kan jouw website een vernieuwing gebruiken?

Kom gratis praten

 

Ook interessant: 5 x copywriting tussen de soep en de patatten

Maak deel uit van het gesprek:

*