Vergeet 2019, hier zijn 11 marketing trends voor 2020

Het eindejaar is in zicht en marketing trendrapporten voor 2019 schieten  als paddenstoelen uit de grond. Sommige bedrijven staan te popelen om de grootste en nieuwste innovaties te implementeren, anderen zijn wat terughoudend. Maar of je er nu klaar voor bent of niet, de digitale marketing trends en strategieën zullen de komende jaren verder ontwikkelen in ons huidige high-tech internettijdperk. Hier zijn 11 marketing trends die de komende jaren een boost zullen kennen.

Artificial Intelligence (AI)

Artificial Intelligence, of ook wel simpelweg AI, is misschien wel één van dé buzzwords van de afgelopen jaren. Via verschillende kanalen wordt hier opgesprongen. AI zou veel jobs kunnen vervangen. Of dit in realiteit ook zo zal zijn, zullen we moeten ondervinden. Wat zeker is, is dat AI absoluut de mogelijkheden voor bedrijven zal verbreden. Zo zijn chatbots, of Facebook Messenger bots (zie onder), misschien wel hét meest trendy voorbeeld van het moment. Volgens Gartner zullen in 2020 zelfs 25% van de klantenservices gebruik maken van chatbots. Als we dit vergelijken met de 2% in 2017 zou dit een gigantische stijging zijn.

marketing trends 2020 1

Blockchain

Bijna élk groot bedrijf is vandaag de dag met blockchain aan het experimenteren. Elke industrie kan blockchain gebruiken en heeft daarom enorm veel potentieel. Momenteel zijn er echter weinig industrieën die de technologie daadwerkelijk integreren. Dit kan binnen enkele jaren helemaal omslaan, zéker in marketing. Om een transactie in blockchain te maken, heb je een cryptocurrency nodig. De twee grootste cryptocurrencies zijn Bitcoin en Ethereum. 

Nu is er ook een cryptocurrency die digital marketing efficiënter maakt. Verschillende omstandigheden zorgen ervoor dat gebruikers online advertenties niet met aandacht lezen (ad blockers, laadtijd, banner blindness…). Wat maakt dat adverteerders heel veel betalen en uitgevers als Facebook en Google dit geld gewoon opstrijken in ruil voor weinig informatie over data en targetingmogelijkheden. Basic Attention Token (BAT) is een cryptocurrency die de aandachtspanne van de gebruikers meet bij het lezen van advertenties. Deze wordt gedeeld tussen de gebruiker, uitgever en adverteerder en beloont de uitgevers met BATs. Uitgevers krijgen meer winst, want tussenpersonen en fraude worden verminderd. Gebruikers krijgen minder, maar beter getargete advertenties en adverteerders krijgen meer data over hun uitgaven. Iedereen blij met een meer transparante en efficiënte, blockchain-gebaseerde digitale markt. 

Lees ook: waarom bezoekers je ads negeren, en wat je eraan kan doen

marketing trends 2020 2

Programmatic Advertising

De dagen van een simpele Pay per Click (PPC) en automatisch gegenereerde keywords liggen al ver achter ons. Ook Google zit op de kar van machine learning en customer-centric marketing. Zo kan je al langer kiezen voor automatische biedstrategieën, targeting en zelfs ad creatie (ook wel programmatic advertising genoemd). Wat initieel werd afgeraden, is inmiddels uitgewerkt tot een sterke marketing automatisatie. Door de jaren heen heeft Google immers enorm sterk ingezet op het versterken van de mogelijkheden en de kwaliteit.

Kijk maar naar Google’s nieuwe smart display campagnes. Adverteerders kunnen advertenties in bijna elk formaat tonen in het hele Google Display Network. Dit betekent dat advertenties mensen in elk stadium van hun customer journey bereiken. Door te targeten, verschijnen deze advertenties waar ze de meeste significante response krijgen voor de meeste waarde. Terwijl deze verandering nu al bezig is, zal het een impact hebben op hoe Google bepaalt hoe de advertenties verschijnen in de komende jaren. Volgens eMarketer zal bijna 90% van de digitale display ads in de V.S. tegen 2020 programmatic zijn.

Ook programmatic adverteren in jouw bedrijf? De PPC Hero’s Guide maakt je wegwijs door deze nieuwe marketing trend!

Chatbots

Chatbots zitten in de lift! Ze nemen heel wat werk van customer service over voor heel wat bedrijven. Volgens Medium zou tegen 2020 85% van alle klanten interactie gebeuren via chatbots. Ze reageren snel, kennen je hele koopgeschiedenis uit hun broekzak en verliezen nooit hun geduld. Chatbots zijn niet enkel een effectieve manier van communiceren, ze staan ook nog eens 24/7 klaar voor de klant dankzij AI en instant messaging.

Naast klanttevredenheid verhogen chatbots de response rate op Facebook, wat dan weer je SEO bevordert.  70% van de consumenten zegt een positieve ervaring te hebben gehad met chatbots! Daarbovenop hebben chatbots nog eens een Click Through Rate (CTR) van wel 80%. Wat een groot marktpotentieel! Bovendien geven ze waardevol inzicht in wat een klant zoekt en wanneer ze dat zoeken.

Uber verhuurt zelfs auto’s via Facebook Messenger, Slack of Google Maps. De chatbot neemt heel het proces van hun over. Zo kunnen passagiers het type rit kiezen, een verzoek indienen, de locatie van de auto tracken, een vriend een verwacht uur van aankomst sturen en zelfs de betaling doen.

Customer-Centric Marketing

Gepersonaliseerde content, e-mails en producten bestaan al langer, maar dankzij AI en machine learning wordt het steeds eenvoudiger om de juiste doelgroep te bereiken.Voordien konden marketeers zich enkel baseren op demografie, woonplaats, leeftijd, … Nu komen gewoontes, verlangens, activiteiten en voorkeuren erbij met een handomdraai. Klanten worden al overladen met content en je wilt daar niet gewoon een schepje bovenop doen. Wil je nog impact hebben, is het vandaag de dag belangrijk om content te personaliseren. En met de beschikbare informatie en technologie om dit te ondersteunen, wordt dat steeds eenvoudiger.

Amazon gebruikt bijvoorbeeld dergelijke AI-gebaseerde oplossingen die data van verschillende bronnen samenbrengt, zoals klantgegevens, CRM data, social media feeds, koopgeschiedenis en link clicks. Dit geeft een uitgebreid inzicht in de persona’s van de klanten. Door consumentengedrag meer te begrijpen, kan Amazon hun producten personaliseren. 96% van de marketeers gelooft zelfs dat personalisatie de relatie met klanten verbetert! Ook Netflix is het level van personalisatie al aan het verhogen. Al bij het inloggen krijg je meteen een op maat gemaakt overzicht van jouw film voorkeuren in de banners, de carousels, de volgorde, etc.

Lees ook: 3 growth lessen van Netflix die toepasbaar zijn op elk bedrijf

marketing trends 2020 3

Video Marketing

Ken je volgende cijfers al? Deze doen je wel nadenken over video in je marketingplan de komende jaren:

  • 70% van de consumenten zegt dat ze al eens een video van een brand deelden,
  • 72% van de bedrijven zegt dat video hun conversion rate deed stijgen,
  • 52% van de consumenten zegt dat productvideo’s bekijken hen zekerder maakt in aankoopbeslissingen,
  • 65% van de of executives bezoekt de website en 39% belt een verkoper na het bekijken van de video.

Het wordt zo gemakkelijk om video te maken. Filmmateriaal wordt steeds goedkoper en de kwaliteit van smartphonecamera’s is de afgelopen jaren enorm gestegen. Het wordt voor marketeers dan ook gemakkelijker om persoonlijke videoboodschappen te versturen in plaats van telefoons of mails, ook wel de 1:1 video approach genoemd. Om meer engagement te verkrijgen, maak je best een videopost of een livebroadcast op Facebook, Instagram of LinkedIn. Live video is hot. Een heel aantal bedrijven gebruiken het voor interviews, product demo’s en een kijkje “behind the scenes” op evenementen, op kantoor, van het productieproces, enz. Ook de 360° video staat een meer interactieve beleving toe.

Bovendien toont Google video’s nu ook in de SERPs, wat wijst op het stijgende belang van video SEO. Bekijk deze gids om meer te weten te komen over YouTube SEO.

Influencer Marketing

Influencer marketing is een zeer effectieve marketing techniek in het aantrekken van klanten. Influencers kunnen iedereen zijn van celebrities en instagram- of youtube sterren tot bekende bloggers en journalisten. Ze helpen het woord naar buiten te brengen over je bedrijf of product via hun social media kanalen.

Influencer marketing is geen nieuw begrip, maar het belang van influencers in digital marketing groeit. De huidige aanpak, waar influencers openlijk producten aanprijzen, blijkt minder te werken. Consumenten worden zich meer bewust en influencer marketing wordt steeds uitdagender. Brands willen daarom voortaan een meer subtiele aanpak hanteren.

Merken gaan zich naar meer duurzame relaties bewegen met hun influencers. Ze willen lange termijn relaties aangaan met hun influencers en zo samen groeien doorheen de jaren. Zo kunnen ze ook voorkomen dat hun influencers plots  een andere weg inslaan, zoals Selena Gomez met Luis Vuitton. Daarnaast kiezen brands ook vaker voor heel relevante en toegewijde micro-influencers in plaats van celebrities.

Nog niet overtuigd van influencer marketing? Check de ratings van frozen food retailer Iceland  , die van 10% naar 80% stegen (maar liefst 72% boven hun vooropgestelde KPI!) door het inzetten van de juiste influencers.

marketing trends 2020 4

Social Messaging Apps

Denk je dat social messaging apps enkel dienen om emoji’s te verzenden naar je vrienden? Think again:

marketing trends 2020 5

bron

Social messaging apps worden steeds vaker gebruikt voor business doeleinden. En als deze gebruikers vaker mobiel boodschappen versturen, is dat de plek waar je als bedrijf aanwezig moet zijn. Social messaging app’s maken het mogelijk je boodschappen te personaliseren en een extra gebruikservaring te bieden. Dit verschilt met de messenger chatbots die we hoger aanhaalden. Hier ben je in staat om klanten te targeten die bepaalde messaging apps gebruiken!

Micro-Moments

Mensen spenderen dagelijks gemiddeld 3 uur en 35 minuten op hun smartphones. Tegen 2019 steekt de smartphone de televisie voorbij als medium met de meeste minuten (in de V.S.). Micro-Moments is een nieuw consumentengedrag, zoals gesteld door Google. Het levert je marketingboodschap duidelijk en beknopt op een manier die interessant is voor de consumenten. En dat binnen een tijdspanne van slechts seconden (anders verlies je hun aandacht aan een ander artikel!).

Mensen maken in het algemeen beslissingen betreffende eten, restaurants, wat te kopen, waar naartoe te gaan, dus de Micro-Moments waar elke marketeer van moet afweten zijn:

marketing trends 2020 6

bron

Om de komende jaren voordeel te halen uit micro-moments, ben je best aanwezig op het specifieke tijdstip en plaats waar je consumenten zoeken naar informatie, zoals Google, Google Maps, Amazon, YouTube. Bekijk ook even de variëteit van brands die al Micro-Moments gebruiken in hun marketing.

Alternative search

Net als er verschillende manieren zijn om je boodschap over te brengen aan je gebruikers, zijn er ook alternatieven om te zoeken naar content. Voice search komt eraan en Google plant ook meer te focussen op visuele content.

Visual Search

Visual search brengt je gebruikservaring naar een heel nieuw niveau. Via het uploaden van een afbeelding kan je een zoekopdracht uitvoeren, waarbij je meer specifieke resultaten krijgt. Pinterest bracht Lens op de markt, een visual search tool die gebruikers toestaat hun smartphone camera’s te gebruiken om te zoeken op Pinterest. Ook Google bracht een visuele tool uit. Google Lens is een visuele zoekmachine van Google dat objecten, bezienswaardigheden en andere dingen visueel herkent door gebruik van een camera app. Met een foto van een businesskaart, een boek, een gebouw, monument of een schilderij kan je dus meer informatie opvragen en opslaan over dit object.

Ook via CamFind kan je via een foto informatie opvragen over gelijkaardige afbeeldingen, prijsvergelijkingen, lokale shopping resultaten, enz. Marketeers kunnen in 2019 hun concurrentie een stapje voor zijn door op deze visual search-trend te springen en klanten aan te trekken via een beeld van je product.

Voice Search & Smart Speakers

Hey Siri, hoe laat is Expeditie Robinson vanavond?

Alexa, wat is een goed recept voor crême brulée?

Momenteel zijn 20% van alle mobiele zoekopdrachten op Google en 25% van alle zoekopdrachten via Bing voice searches. In 2019 staan er waarschijnlijk 67 miljoen voice toestellen in huizen en kantoren in de V.S. alleen. En 39 miljoen Amerikanen gebruiken smart speakers, waarvan 65% zeggen nu al niet meer zonder te kunnen. Momenteel worden de toestellen vooral gebruikt om boodschappenlijstjes te maken en die laatste nieuwe CD van the Arctic Monkeys te beluisteren. Het zal echter niet lang duren voordat ook dit medium wordt volgestouwd met advertenties.

Bedrijven snappen dat de toestellen het leven echt eenvoudiger kunnen maken.Vele brands hebben nu al voice search in hun digitale marketing strategieën geïmplementeerd om op waarde gebaseerde inhoud aan te bieden aan hun klanten. Bij Domino’s Pizza  kan je nu bijvoorbeeld al je bestelling doorgeven aan Alexa.

marketing trends 2020 7

Ook door campagne te voeren met vroegere aankoopinformatie, kunnen klanten het product opnieuw bestellen met hun stem. Het gebruik van voice search zal dus alleen maar belangrijker worden. Voice search speelt een belangrijke rol in het bieden van relevante informatie die mensen zoeken via audio content. AI wordt steeds slimmer en de fouten die voice assistants zoals Alexa, Siri en Google maken, blijven verbeteren.

Social Media Stories

Met de groeiende populariteit van social media “stories” is het belangrijk voor marketeers om dit format in hun digitale marketing strategie te overwegen. Savvy marketeers kunnen zelfs gebruik maken van live video: één van de meest voordelige social mogelijkheden vandaag om engagement te boosten en brand awareness te creëren.

Eerst kwam Snapchat met het concept “My Story”, dan Instagram en Facebook en nu heeft zelfs YouTube hun eigen story format, “Reels.” De uitgelezen kans om gebruik te maken van FOMO (fear of missing out). Je kan je werknemers in Stories schetsen, het achterliggende verhaal vertellen van je product, vragen naar reviews over je producten en services of wordt creatief zoals BarkBox deed wanneer ze een Instagram Story creëerden van een “doggie interview”.

Conclusie

De komende jaren staan steeds meer in het teken van AI-gestuurde technologie, machine learning en automation. Zorg ook zeker voor een positieve gebruikservaring met unieke, gepersonaliseerde content. En oh ja, vergeet audio en video content niet, wil je niet achterop hinken in je marketing.